Бахтийор НУРМАТОВ, голова представництва національної авіакомпанії Uzbekistan Airways у Києві Відповідно до міжнародних стандартів, Республіка Узбекистан по праву може вважатися авіаційною державою. Головний критерій – це наявність в державі свого національного авіаперевізника «Узбекистан хаво йуллари», що має заслужений авторитет в авіаційному світі та з'єднує повітряними мостами республіку з усіма континентами земної кулі. По-друге, це сучасне та впевнене обслуговування повітряного руху; повністю доведені до рівня міжнародних стандартів, центри єдиної системи управління з використання повітряного простору; стовідсоткове перекриття території республіки радіолокаційним контролем і наземними радіотехнічними засобами повітряної навігації. Мережа повітряних трас повністю адаптована для міжнародних польотів й інтегрована до світової системи повітряного руху. Через Узбекистан пролягають стратегічні маршрути, що з'єднують Європу й Америку з Південно-Східною Азією. По-третє, це одинадцять сучасних цивільних аеропортів, які мають злітно-посадкові смуги й системи заходження на посадку за приладами (ILS – Instrument Landing System) при складних метеоумовах. Повна інформація по кожному з цих аеропортів включена до збірки аеронавігаційної інформації – АІП, яка є офіційною міжнародною публікацією для всіх авіакомпаній й авіафахівців світу. По-четверте, це власне авіабудування, завдяки якому ми літаємо по місцевих лініях між містами республіки на сучасних літаках Іл-114-100, повністю сконструйованих у Ташкенті. І, по-п'яте, Республіка Узбекистан є членом таких авторитетних авіаційних організацій, як ІКАО та МАК, починаючи з 1991 року. Утім, сьогоднішня реальність світової цивільної авіації – здійснення польотів літаками західного виробництва, у першу чергу, за допомогою всім відомих американських Boeing та європейських Airbus, а також канадських CRJ та бразильських Embraer. Тут Uzbekistan Airways є одним з лідерів оновлення флоту на теренах пострадянського простору: ще 1993 року наша авіакомпанія запропонувала своїм клієнтам відчути комфорт і надійність Airbus 310, а починаючи з 2004 року, раніше за всі авіакомпанії СНД, повністю оновила свій парк повітряних суден, створених ще за Радянського Союзу, коли підвищений комфорт пасажирів й економічність авіа-перевезень не були пріоритетами громадянської авіації. Сьогодні ж переважна більшість авіакомпаній СНД повністю «пересіла» на західну техніку. Законодавці та організатори діяльності цивільної авіації в Узбекистані продовжують роботу із впровадження міжнародних стандартів. Наприкінці минулого року керівництво відразу трьох ключових авіаційних організацій нашої країни – НАК «Узбекистон хаво йуллари», Держ-авіанадзор РУз та Військово-Повітряні Сили держави ухвалили рішення про докорінну зміну правил та процедур польотів цивільної авіації в повітряному просторі Узбекистану. Тож відтоді правила виконання польотів, створені для літаків Антонова, Яковлєва, Туполєва та інших радянських авіаконструкторів, більше не актуальні з огляду масової експлуатації повітряних суден, побудованих компаніями Boeing, Airbus та іншими світовими лідерами у виробництві авіаційної техніки, експлуатація яких здійснюється у відповідності з іншими законами та правилами міжнародної цивільної авіації. Так, неможливо далі використовувати висоти в метрах на літаках, що використовують фути, не можна витримувати швидкість в км/год за допомогою приладу, шкала якого має тільки вузли (морські милі за годину), і так далі. В нашій державі, як і в багатьох інших країнах, прийнята метрична система одиниць, але в цивільній авіації всього світу загальноприйнятими одиницями виміру є фути, вузли, морські милі. 13 листопада 2014 року Узбекистан запроваджує у себе систему одиниць ІКАО – міжнародної організації цивільної авіації. Ми стали частиною авіаційного світу, що прийняв єдині стандарти при обслуговуванні та вико¬нанні польотів ще в 40-х роках XX століття. Ще однією важливою зміною стає перехід на єдину, загальносвітову систему відліку висот польоту. Так, донедавна на просторі колишнього СРСР всі літали на висотах щодо рівня аеродрому. Але, як відомо, всі аеродроми різні, мають унікальні розміри, розташування та призначення. Тому весь цивілізований авіаційний світ давно перейшов на інший рівень відліку висот – за середнім рівнем моря. Простіше кажучи, всі моря мають різний нульовий рівень, тому існує середній, умовний рівень моря, прийнятий в цивільній авіації як точка відліку висот в районі аеродрому. Як відомо, висотомір в літаку виконує свою роботу, тобто заміряє висоту завдяки властивості земної атмосфери зменшувати величину тиску повітря з підйомом на висоту. Але для того, щоб висотомір працював правильно, екіпаж повинен задати точку відліку тиску. Ось для цього і служить середній рівень моря, а відповідний йому тиск має кодування QNH. Радянська ж техніка була сконструйована для польотів по QFE – це код тиску на рівні аеродрому. При використанні цього кодування ймовірність помилки екіпажу є вищою. Республіка Узбекистан слідом за провідними авіаційними державами переходить на висоти щодо тиску QNH. По-старому продовжують літати лише кілька країн СНД, більшість же держав СНД та Східної Європи переосмислили діяльність цивільної авіації і вже впровадили у себе сучасні стандарти, про які йдеться в цій статті. Авіаційні експерти Узбекистану та інших держав СНД розробляють спільні підходи до вирішення цих проблем, гармонійно і злагоджено впроваджують міжнародні стандарти в авіаційних галузях своїх країн. Вдалим прикладом може служити впровадження 2011 року єдиної системи ешелонів польоту, вимірюваних у футах. Зараз більшість літаків на земній кулі при польоті по маршруту вимірюють висоту ешелонів в футах. Винятком поки залишаються тільки Китай і Монголія. Сподіваємося, що введення нових стандартів в цивільній авіації Узбекистану зробить польоти ще безпечнішими, що, у свою чергу, приверне більшу кількість бажаючих скористатися послугами повітряних перевезень. У тому числі й серед громадян України: адже національна авіакомпанія Uzbekistan Airways в рамках підписаної між Узбекистаном і Україною міжурядової угоди про повітряне сполучення від 20.02.1993р. виконує регулярні рейси, два рази на тиждень, по маршруту Ташкент-Київ-Таш-кент. Рейси виконуються на сучасних, комфортабельних літаках, західних виробників. Більше того, повітряні траси до держав Далекого Сходу, Південно-Східної Азії, Індії та басейну Індійського океану також проходять через Узбекистан, а тому не сумніваюсь, що висока якість послуг та ступінь безпеки польотів, що надає наша авіакомпанія, схилить багатьох транзитних пасажирів із України полетіти саме нашими рейсами. назад >>>
|