Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Кілька років тому в Києві (а можливо, і в інших містах України) можна було бачити рекламу: «Літо триває!» У такий спосіб один з банків намагався розширити клієнтську базу, оголосивши про розіграш туристичних путівок серед нових клієнтів. Акція відбувалася пізньої осені, тому слоган визначав різновид призів – пляжні тури на морські курорти, які діють узимку.
Попри те, що в туристичній індустрії зима вважається традиційно гірськолижним сезоном (або ж санаторно-оздоровчим, якщо йдеться про Європу), попит на зимові пляжні тури існував завжди. Відтак туристичні компанії при належній організації бізнес-процесів можуть фактично не припиняти літній сезон, відправляючи своїх клієнтів, де сонце яскраве, а море тепле навіть у січні. Однак зауважимо, що таких напрямків, доступних для більшості українців та, відповідно, цікавих для системних туроператорів, нараховується не так вже й багато. Одним з критеріїв доступності таких напрямків є їхня досяжність із України за допомогою середньомагістральних літаків.

Єгипет
Ця країна, цікава як з точки зору пляжного зимового відпочинку, так і щодо екскурсійного туризму, є наймасовішим та найпопулярнішим напрямком зимового пляжного туризму для громадян України. Морські курорти, які масово приймають туристів, розташовані на західному узбережжі північної частини Червоного моря, зокрема, Акабської (Ейлатської) затоки. Відповідно, переважна більшість туристів відправляється саме на ці курорти: Таба (на кордоні з Ізраїлем), Нувейба, Дахаб, Шарм ель Шейх – на західному узбережжі Акабської затоки, а також Хургада, Сафаґа, Ель Кусеер та Марса Алам – до кордону із Суданом на узбережжі Червоного моря. Середземноморське узбережжя, а також Суецька затока в Єгипті для курортно-рекреаційних цілей не використовуються.
Завдяки великій кількості готелів та розвиненій туристичній інфраструктурі на єгипетських курортах Червоного моря та Синайського півострова відпочивають здебільшого клієнти системних туроператорів, які організовують чартерні рейси до місцевих аеропортів – здебільшого до Таби, Шарм ель Шейху та Хургади. Регулярного авіасполучення між Україною та Єгиптом немає досі, тож весь турпотік до Єгипту із нашої держави вивозиться чартерними авіарейсами як із Києва, так і з обласних центрів України.
Відповідно до даних порталу booking.com, в усьому Єгипті нараховується 1290 доступних для бронювання готелів, причому близько тисячі з них розташова¬ні в описаних регіонах. У реальності їх значно більше, оскільки багато готелів працюють лише з туроператорами та не віддають свій контент у вільний продаж. Утім, єгипетський сервіс в цілому характеризується як «економ-клас», тож відшукати тут відпочинок у стилі luxury навряд чи вдасться.
Громадяни України при в'їзді до Єгипту мають оформлювати візу (процедура здійснюється безпосередньо в аеропорту прильоту та коштує $25). Однак у випадку, коли турист в'їжджає з метою відпочинку на морських курортах Синайського півострова (Таба, Нувейба, Дахаб, Шарм ель Шейх), за його вимогою єгипетські прикордонники поставлять у паспорт так званий «Синайський штамп», за який платити не треба. Із «Синайським штампом» турист має право перебувати лише на території узбережжя Акабської затоки. Єдиний виняток – з таким штампом туристи можуть відвідати монастир св. Катерини, що знаходиться на схилах гори Синай.

Ізраїль
Пік туристичних потоків із України до цієї близькосхідної держави спостерігається влітку, проте і в зимовий сезон курорти Святої Землі надають можливість пляжного відпочинку. Передусім це Ейлат – порівняно невелике місто на крайньому півдні держави та водночас на півночі Акабської затоки (Ізраїлю належить усього 14 км узбережжя Червоного моря) – орієнтується в основному на туризм. Його перевагою є те, що, на відміну від середземноморських курортів Ізраїлю, купатися тут можна цілий рік. В Ейлаті діє аеропорт, розташований безпо¬середньо в місті, який приймає здебільшого внутрішні рейси (з Тель-Авіва та Хайфи), крім того, у 60 км на північ від міста діє аеропорт Увда, куди прибуває більшість міжнародних чартерних рейсів. 2017 року очікується відкриття нового міжнародного аеропорту Рамон у селищі Тімна (25 км на північ від Ейлату), через що міську повітряну гавань буде закрито, а Увда повернеться до свого звичайного стану – військового аеропорту.
Крім Ейлату, цілорічно працюють ізраїльські курорти на Мертвому морі – Ейн Бокек, Неве Зохар та Ейн Ґеді. Щоправда, їх скоріше можна назвати лікувально-оздоровчими, ніж традиційними курортами. Адже Мертве море є вельми специфічною водоймою, на якій переважна більшість традиційних розваг є недоступною.
Сайт booking.com показує 96 помешкань (з них 49 готелів) в Ейлаті та 41 помешкання (17 готелів) у районі Мертвого моря. Ізраїльський туристичний сервіс характеризується досить високою якістю, але й відчутно високими цінами. Усе це, а також періодичні загострення конфлікту з палестинцями, призводить до того, що пляжний туризм громадян України до Ізраїлю досі є індивідуальним, навіть незважаючи на встановлення між нашими державами безвізового режиму (з лютого 2011 р.). Усі ж спроби налагодити чартерні перевезення до Ейлату із України успіху поки що не мали.
Регулярне авіаційне сполучення між нашими державами здійснюють авіакомпанії МАУ (літають до Тель-Авіва з Києва, Дніпропетровська, Львова, Одеси та Харкова) та ElAl, що під брендом Up! здійснює перевезення за комбінованою моделлю. Чартерні перевезення до Ізраїлю здійснюються лише один раз на рік – під час святкування єврейського Нового року, коли до українського міста Умань злітаються десятки тисяч брацлавських хасидів. У цей період ціни на квитки до Ізраїлю падають та досягають $200 в обидва кінці. Спроби інших авіакомпаній розпочати польоти в Ізраїль із аеропортів України до сьогодні успіхом не увінчалися.

Йорданія
Для тих, кому підходить ейлатський клімат, проте він не бажає переплачувати за ізраїльські готельні послуги, існує варіант відпочинку в Акабі – місті-близнюку Ейлату. За даними booking. com, у прибережній смузі Червоного моря, що належить Йорданії (22 км), нараховується 72 помешкання (39 готелів усіх типів). Розташовані вони як у самомі місті Акаба, так і на півтора десятки км південніше – на курорті Тала Бей, що розташований на східному узбережжі Акабської затоки. Ціни тут помітно нижчі за ізраїльські, рівень же сервісу цілком відповідає сусідньому Ейлату.
На йорданський частині Мертвого моря (у північно-східній частині водойми) також діє курорт під назвою Совайма. Booking.com наводить тут усього 12 помешкань, призначених для проживання туристів.
На відміну від сусіднього Ізраїлю, Йорданія вимагає від українських туристів оформлювати візу для в'їзду на її територію. Це можна зробити як у консульстві, так і в пункті перетину кордону (винятком є пропускний пункт Міст Алленбі на кордоні з Ізраїлем, де йорданські візи не оформлюються). Донедавна українські туристи, які в'їжджали до Йорданіїчерез пункти пропуску, розташовані на території Акабського губернаторства (тобто у південній частині країни – через аеропорт Акаби, сухопутний пункт пропуску на кордоні з Ізраїлем поблизу Ейлату та через поромну переправу, що поєднує Акабу з єгипетською Табою, мали можливість не сплачувати за оформлення візи (за умови виїзду із країни через пункти пропуску в тому ж регіоні). Однак, починаючи з 1 квітня цього року, цей редим скасовано, до того ж вартість йорданської візи збільшилася удвічі та сягає сьогодні близько $60. Як і на курорти сусіднього Ізраїлю, українські туристи прибувають до морських резортів Йорданії в індивідуальному порядку – вітчизняні оператори не практикують сюди пакетних турів.
До Памману – йорданської столиці – можна дістатися прямими рейсами авіакомпанії Royal Jordanian з Києва. Пере¬літ до Акаби як із Києва, так і з інших аеропортів України, пропонують ті ж таки Royal Jordanian, а також Turkish Airlines зі стикуванням у Стамбулі (Ататюрк).

ОАЕ
Серед українських туристів Об'єднані Арабські Емірати користуються популярністю досить давно. Здебільшого сюди їдуть саме взимку – як на морські курорти, так і на шопінг і за різноманітними розвагами.
Емірати – це федерація аравійських князівств, найрозвиненішим у туристичному плані з яких є Дубай, куди відправляється, за різними даними, до 80% в'їзного турпотоку. Через це туристи досить часто плутають ці два поняття (Емірати та Дубай), однак протягом останніх років інші емірати федерації також почали інтенсивно розвивати туристичну індустрію. Тим не менше, на сайті booking.com в ОАЕ нараховується 923 готелі та інших помешкань, до-ступних для резервації, серед них 621 – у Дубаї.
Курорти ОАЕ розташовані у двох акваторіях – Перській затоці (Дубай, Абу-Дабі, Шарджа, Адж-ман, Рас ель Хайма) та Індійському океані (частина території Шарджі, Фуджейра). Поки що найбільшим попитом серед українських туристів користується відпочинок в еміраті Дубай – це обумовлено ще й тим, що більшість авіаперевізників із Укра¬їни (МАУ, flydubai) здійснюють польоти саме до його аеропортів. Авіакомпанія Air Arabia літає з Києва до Шарджі – сусіднього з Дубаєм емірату, завдяки чому інтерес українських туристичних компаній до Шарджі протягом останніх років суттєво посилився. А от до Абу-Дабі, який розташований у півтори сотні кілометрів на захід від Дубая, із України прямих рейсів немає. Отже, цей перспективний напрямок ще не достатньо популярний серед українських туристичних компаній.
На нашу думку, суттєвому підвищенню популярності Абу-Дабі (та створенню альтернативи «перегрітому» Дубаю) міг би послужити початок польотів однієї з українських авіакомпаній (наприклад, Wizz Air Ukraine) саме до Абу-Дабі, а не до дубайського аеропорту «Аль-Мактум».
Щодо візового режиму Еміратів, то тут варто зазначити, що буквально пару місяців тому вла¬да цієї держави спростила його, запровадивши багаторазові візи, що суттєво спрощує процедуру перетину кордону для круїзних туристів та учасників комплексних турів у сусідні держави (передусім до Оману). З іншого боку, влада ОАЕ у листопаді підвищила вартість оформлення візи на $25. Утім, більшість туроператорів вважає, що така зміна не вплине на турпотік у цьому напрямку.

Канарські острови
Цей архіпелаг в Атлантичному океані є, так би мовити. «заморською» територією Іспанії. Клімат на островах від-різняється надзвичайною рівномірністю та лагідністю, через що багато хто вважає, що тут царує «вічна весна». На практиці сезонні коливання погоди, звичайно, існують, проте вони є малопомітними, через що європейці та мешканці Північної Америки вподобали Канари як популярний зимовий пляжний курорт.
З транспортно-логістичної точки зору для України Канарські острови є, так би мовити, умовно доступними. Відстань між Києвом та островом Тенеріфе складає близько 4700 км (для порівняння, українську столицю від Дубая відділяє 3500 км), що ще перебуває в радіусі безпосадкового перельоту деяких середньомагістральних літаків, наприклад, Boeing 737-800NG (чий радіус за паспортом складає 5400 км). Однак таких «Боїнгів» в Україні не так вже й багато – по суті, вони є лише в парку МАУ, а Канарські острови – досить-таки недешевий курорт. Відтак спроби організувати туди чартерні рейси із України не є успішними Більше того, деякі туроператори повідомляють про падіння турпотоку саме на Канари із України приблизно на 100%, тобто фактично до нуля. З іншого боку, за даними тамтешніх готелів, кількість українських туристів, що прибувають на острови архіпелагу, протягом 2014 року збільшилась, хоч і незна-чно. Це є наочною ілюстрацією «перетікання» клієнтури туроператорів до інтернету. А відтак для туристичних агентів (та й тих-таки туроператорів) така ситуація відкриває нові горизонти розвитку – через якнайширше запровадження інструментів онлайн-бронювання туристичного й транспортного контенту з високим ступенем варіативності. Бо ж немає жодного сумніву, що більшість туристів віддасть перевагу бронюванню послуг на знайомому (чи інтуітивно зрозумілому) сайті логального агрегатора (наприклад, тієї ж таки онлайн-агенції чи тур¬оператора), ніж вишуковуючи потрібний варіант на десятках тематичних сайтів.

Перегони знижок
«Український туризм» регулярно здійснює маркетингові дослідження мінімальної вартості проживання у готелях та інших об'єктах, призначених для короткочасного розміщення туристів. Цьогорічне дослідження виявило досить цікаву особливість: при ранньому бронюванні (в даному випадку – 20 жовтня на період з 9 по 16 січня) на всіх напрямках у цьому дослідженні готелі надають суттєві знижки: від 15 й до 75-80%. Абсолютним рекордом є знижка розміром у 86% – апартаменти в 3-зірково-му готелі Puerto Caleta на острові Фуертевентура, що є складовою Канарського архіпелагу. При бронюванні через booking.com тиждень на двох у цих апартаментах коштує $241 при номінальній вартості в $1689. Мінімальними є знижки у Єгипті, чиї готелі в основному наповнюють туроператори, досить суттєвими – в ОАЕ (45-50%), особливо в Абу-Дабі та Шарджі (маркетингові дослідження в інших еміратах не проводились через малу кількість доступних для резервування об'єктів розміщення).
Як бачимо, максимальними на середньомагістральних зимових напрямках пляжного відпочинку є ціни на курортах Ізраїлю. Незважаючи на знижки, що надаються тамтешніми готелями (порівняно невисокі – 15-20%), така ситуація суттєво впливає на туристичні потоки до цієї країни – це визнав ізраїльський уряд. Отже, зниження цін – в інтересах як самого Ізраїлю, так й іноземних туроператорів (та, зрозуміло, туристів).
На всіх інших напрямках знижкові перегони не в останню чергу обумовлені, вочевидь, українсько-російською війною, міжнародними санкціями проти Росії (а також «самосанкціями» на кшталт заборони тамтешнім силовикам виїжджати за межі держави).

Аркадій МАСЛОВ, комерційний директор компанії Tez Tour Ukraine:
Із зимових пляжних напрямків компанії TEZ TOUR найпопулярнішим є Єгипет та ОАЕ – якщо не брати до уваги далекомагістральні дестинації, як, наприклад, Шрі-Ланка, Таїланд, Мальдіви, Куба й Домінікана.
Якщо говорити про туристів TEZ TOUR, то більша їх частина відправляється саме в Єгипет для святкування Нового року. Популярність цього напрямку в новорічний період пояснюється тим, що: в цей час там тепло, недорого (вартість туру приблизно така ж сама, як і витрати на святкування Нового року в ресторанах Києва). Також на користь Єгипту грають спрощена система отримання візи, короткий час перельоту, і нарешті, розвинена готельна база та активні анімаційні програми в готелях як для дорослих, так і для дітей.
Нинішнього року попит на тури знизився на 35-40% відносно минулого року. Однак це не стосується святкових дат. У ці періоди попит, як і колись, високий, і місця на рейсах закінчуються, звичайно, не так швидко, як у минулі періоди – за місяць-два до вильоту, але глибина продажів планова.
Наразі зниження обсягів продажів у цілому по ринку склало 35-40% до обсягів минулого року. За підсумками 2014 року ми плануємо вийти на обсяги продажів мінус 30% відносно минулого року, при цьому маємо намір зберегти прибутковість бізнесу.

Іванна ЧУЧМАН, комерційний директор туроператора «Наталі Турс Україна»:
Для нашої компанії пріоритетним напрямком зимового пляжного відпочинку залишаються ОАЕ. Цей напрямок сьогодні у світі, мабуть, є найбажанішим, бо за 42 роки Емірати зуміли відбудувати новий світ, а саме Дубай вважають містом майбутнього. Структура попиту майже не змінилась: досі не всі туристи можуть дозволити собі поїхати в Емірати, тому обирають інші країни для відпустки, а ось кількість туристів значно зменшилась. Якщо порівнювати кількість авіарейсів, то цього року їх стало менше аж на 70%.
На жаль, наразі стимулювати попит майже неможливо, надто багато негативних факторів впливає на нього. Проте нашою основною превагою є багаторічні відносини з партнерами в ОАЕ, цим не може похвалитися жодний інший туроператор.
Нашим надійним партнером по напрямку ОАЕ є авіакомпанія Fly Dubai, яка здійснює регулярні рейси й надає туроператорам блоки місць. Минулого року ця авіакомпанія виконувала 14 рейсів на тиждень тільки з Києва, наразі вони зменшили перевезення до 7 рейсів на тиждень. Але попит трохи виріс, тому з листопада додали ще 2 рейси. Загалом «Наталі Турс» дуже зважено підходить до виводу продукту, тож власні чартерні програми ми не ставимо, а беремо блоки місць на регулярних рейсах.
 

назад >>>