Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Війна на українському Сході, різке знецінення гривні та украй загрозлива ситуація в національній економіці призвела до різкого падіння попиту на послуги туристичних компаній. Відтак «оптимізація», яка здебільшого вилилась у різке скорочення, торкнулася перш за все авіачартерних програм українських туроператорів. Деякі з них повністю відмовились від таких програм, інші пішли на консолідацію з учорашніми конкурентами...
Тим не менше, будь-яка війна колись закінчується. Це ж саме стосується й кризи. Отже, за якийсь час серед громадян України попит на чартерні авіа-перевезення, та й ширше – на міжнародні перельоти – знову збільшуватиметься. Яким чином це може відбуватися, демонструють наші західні сусіди – поляки, яким за результатами 2014 року вдалося досягнути вражаючих результатів. А саме, за допомогою суттєвого розширення чартерних програм національна авіакомпанія LOT уперше в своїй історії випередила за показниками пасажиро-потоків одного з найіменитіших світових лоукостерів – ірландську авіакомпанію Ryanair.
На початку року на сайті Turystyka.rp.pl, який є спеціалізованим туристичним галузевим додатком до однієї
з найвпливовіших польських газет Rzeczpospolita, було опубліковано статтю провідного експерта галузі Анджея Бетлея, присвячену підсумкам польської авіаційної галузі за 2014 рік. У цьому огляді автор відзначав, що польський туристичний ринок минулого року перебував у стадії різкого зростання, показники якого випереджали прогнози. Це зростання в першу чергу відбувалося за рахунок різкого збільшення попиту на чартерні авіаційні програми, здійснювані польськими туроператорами у співпраці як із національною авіакомпанією LOT, так і з іншими авіаперевізниками, що здійснюють чартерні перевезення.
Далі цитуємо першоджерело:
«Ця ситуація мала дві основні причини. По-перше, Ryanair значно сповільнив своє зростання, що знайшло відображення у зменшенні числа його клієнтів на 8% У той же час кількість пасажирів LOT (на регулярних рейсах – Ред.) стабілізувалася.
По-друге, LOT енергійно увійшов до сегменту чартерних перевезень, у той час як Ryanair в цьому сегмен¬ті практично відсутній. Як наслідок, у загальному рахунк/LOTвипередив Ryanair аж на... 0,075%, тобто на 3632 пасажира. Рік тому, Ryanair випереджав нашого національного перевізника на цілих 12,5%».
Цікаво, що за результатами тих-таки 11 місяців 2014 року, кількість пасажирів авіаційних чартерів у Польщі зросла на 22.2%, забезпечивши, як повідомляє пан Бет-лей, 85% клієнтів туристичних компаній та 95% їхніх обігових коштів.
Звичайно, тут слід зауважити, що Польща й Україна знаходяться в різних умовах як щодо економічних, так й адміністративних можливостей пересування своїх громадян теренами світу. Так, з переліченого топ-5 чартерних напрямків для Польщі безвізовими є усі 5 держав, для України ж – лише дві (Туреччина й Туніс). З іншого боку, Польща є членом Європейського союзу, в якому, крім усього іншого, діє ще й Спільний авіаційний простір. Тобто в межах ЄС не існує жодних обмежень на здійснення перевезень тим-таки Ryanair-ом на внутрішньопольських маршрутах (чим той-таки ірландський лоукостер успішно користується). Отже, польським авіаперевізникам доводить-ся конкурувати з іноземними авіакомпаніями у питаннях вивезення туристів до місць їхнього відпочинку. Зокрема, з тим-таки Ryanair, який, хоч і не займається чартерними перевезеннями, однак значна частина маршрутів якого «заточені» під вивіз туристів саме на морські курорти. Утім, як бачимо з наведеного, польські туристи усе
ж таки віддають перевагу своїм авіаперевізникам. Можна сказати, що у такий спосіб проявляється своєрідний «туристичний патріотизм», хоча, скоріш за все, туроператори разом із чартерними перевізниками просто спромоглися вивести на ринок привабливіший для туриста продукт, ніж із застосуванням лоукостерних перевезень.
Як це впливає на ситуацію в Україні? Якщо не станеться якихось катаклізмів на кшталт глобальної ядерної війни, протягом наступних 15-20 років Україна приречена пройти той самий шлях дерадянізації та європеїзації, що його свого часу пройшла Польща. Надто вже подібними є наші держави. Але навіть у найближчій перспективі польський до¬свід може стати корисним для української туристичної галузі. Річ у тім, що в результаті високої конкуренції (у тому числі й з лоукостерами) польські туроператори формують свої чартери так, що кінцева ціна турпродукту є більш ніж пристойною і доступною не тільки для поляків, але й для українців. Особливо на далекомагістральних напрямках, на яких два великих системних туроператори – Rainbow Tours та Itaka Travel – формують програ¬ми із застосуванням перельотів на LOT-івських Dreamliner-ах. Отже, у випадку надання у недалекому майбутньому громадянам України права безвізового відвідування держав Шенгенської угоди немає жодних причин, щоб ті ж таки Rainbow Tours та Itaka Travel за прикладом деяких російських колег не зайшли в Україну та за домовленістю з LOT-ом не підвозили б україн-ських туристів з Києва, Одеси та Львова до своїх чартерів на «Дрімлайнерах». У принципі, можливі й варіанти наземного підвезення українських туристів до Варшави (цьому питанню редакція присвятила окремий матеріал в минулому номері УТ – Ю.С.). Отже, за умови реалізації такого варіанту в українських агентів додасться роботи. А відтак і збільшаться прибутки.

ДОВІДКОВО
Enter Air – польська чартерна авіакомпанія, що спеціалізується на середньомагістральних туристичних перевезеннях до курортів Європи та держав Середземномор'я. Флот авіакомпанії складається з 15 літаків Boeing-737 різних модифікацій. На ринку з 2010 року. Перший рейс було здійснено з Варшави до щойно відкритого туніського аеропорту Енфіда.
 

назад >>>