Протягом багатьох років туристичні напрямки було прийнято підрозділяти на середньомагістральні (тобто ті, до яких можна дістатися рейсами літаків Boeing 737, Airbus 320 та їм подібних), та далекома-гістральні, куди, відповідно, треба здійснювати трансконтинентальні чи трансатлантичні перельоти. Однак протягом останніх років така класифікація почала розмиватися завдяки експансії на пострадянські ринки еміратських авіаційних лоукостерів, які, працюючи за гібридною моделлю, надають своїм пасажирам послуги перевезень на далекомагістральні відстані через еміратські хаби. У випадку України це, в першу чергу, Air Arabia, яка перевозить туристів по своїй маршрутній мережі через хаб у Шарджі, та її найближчий конкурент - дубайська авіакомпанія Fly Dubai, яка здійснює перевезення через дубайський хаб DXB. Цей перевізник свого часу теж починав, як лоукостер, проте сьогодні він є повноцінною гібридною авіакомпанією із притаманними саме цій категорії послугами (включаючи бізнес-клас). Обидва ці перевізники, парки яких складаються саме із середньомагістральних літаків, курсують до Африки, держав Центральної Азії, Індії та регіону Індійського океану. З точки зору туристичної логістики, найцікавішими напрямками в їхній маршрутній мережі є 2 останні. Чому «гібридна» логістика стала такою популярною для туристичного руху? Головним чином тому, що собівартість перевезення середньомагістральними літаками є відчутно нижчою, ніж далекомагістральними. Хабова ж модель дає можливість максимально завантажувати борти еміратських бюджетників, через що кінцева вартість авіаквитка до Гоа, Коломбо та деяких інших держав регіону стає суттєво нижчою, ніж за умови використання прямого сполучення далекомагістральними літаками. Таким чином, враховуючи порівняно невисокі ціни на наземне обслуговування в регіоні Індійського океану та в самій Індії, організований у таких спосіб «хабовий» туристичний продукт переходить у категорію «середньодоступних» та цілком може конкурувати із класичними середньомагістральними напрямками. Така модель виявилась конкурентноспроможною навіть порівняно з чартерами (пару років тому деякі системні туроператори, в тому числі й українські, намагалися організувати чартерні перевезення до Гоа та Шрі-Ланки з проміжною посадкою в ОАЕ - Ред.), через що вітчизняні туроператори та агенти охоче реалізують «хабовий» турпродукт на українському ринку. В цій статті ми спробуємо розглянути переваги та недоліки кількох «хабових» напрямків та з'ясувати перспективи розвитку такого виду туризму. Гоа Колишня португальська колонія, а нині індійський штат Гоа є досить-таки популярним місцем відпочинку для туристів з усього світу, зокрема для європейців та громадян пострадянських держав. Така популярність спіткала цей штат головним чином тому, що Гоа - це така собі лайт-версія Індії, суттєво розчинена європейською практикою та звичаями. На відміну від Єгипту який побудував практично повністю ізольований від усієї іншої країни курортний кластер на узбережжі Червоного моря, курортні комплекси Гоа все ж таки мають певний «присмак» Індії, однак суттєво послаблений тривалим європейським пануванням та штучною адаптацією місцевих умов під смаки європейців. Тим не менше, із Гоа можна легко потрапити в реальну, неадаптовану Індію, цей штат не є ізольованим від інших регіонів країни, відтак немає тут і якихось послаблень візового режиму. Іншими словами. Для відпочинку в Гоа туристам доводиться оформлювати індійську в'їзну візу, таку ж саме, як і для відвідин, скажімо, Делі чи Мумбаю - чогось на кшталт єгипетського «синайського штампу» тут не існує. Інша річ, що, за відгуками більшості туроператорів, процедура оформлення індійської візи є необтяжливою, тому візовий режим не є перешкодою для формування туристичних потоків до Гоа. Шрі-Ланка Крім слонів та цейлонського чаю, острів, який сьогодні носить назву Шрі-Ланка, а ще кілька десятиліть тому був відомий, як Цейлон, наразі є популярним місцем відпочинку для туристів із держав колишнього СРСР. Цьому сприяє багата природа екваторіального кліматичного поясу (острів розташований на південь від південної оконечності півострова Індостан), м'який клімат протягом цілого року, невисока вартість туристичних послуг, а також значна кількість історичних та архітектурних атракцій, чого немає в Гоа. Цікаво, що протягом кількох десятиліть на острові Шрі-Ланка тривав міжетнічний конфлікт між сінгалами (мешканці основної частини острова) та тамілами (компактно мешкають у північній частині держави), який час від часу набував «гарячої» стадії. Однак у середині 90-х років минулого століття цей конфлікт, нарешті, було врегульовано, після чого на острові почала бурхливо розвиватися туристична галузь. Це є прикладом швидкого відновлення та розвитку держави саме за рахунок туризму. На відміну від сусідньої Індії, шрі-ланкійська віза є електронною та являє собою, по суті, електронний дозвіл на в'їзд до країни. Вартість оформлення такого дозволу складає $30. Нетрадиційні напрямки регіону Крім Гоа та Шрі-Ланки, інтерес в регіоні Індійського океану та Перської затоки викликають у туристичного бізнесу й деякі інші держави. Насамперед це Мальдіви. Сейшели, Маврикій та, наприклад. Мадагаскар, куди поки що не літають еміратські лоукостери, а відтак у контексті цього матеріалу їх не можна розглядати як «хабові». Проте існують й інші напрямки - передусім, це держави Перської затоки та Аравійського півострова. Насамперед - султанат Оман, який протягом останніх років також розвиває туристичну галузь і є перспективним з точки зору пляжного відпочинку громадян України в зимовий період. На відміну від більшості монархій Перської затоки, Оман, крім пля¬жів та готелів, має значну історико-культурну спадщину, що робить цей напрямок досить-таки цікавим з точки зору екскурсійного туризму. Що ж до візового режиму, то він подібний до того, який встановили для громадян України ОАЕ - для в'їзду в Оман також необхідно оформлювати електронний дозвіл на в'їзд (цю послугу, до речі, досить часто надають еміратські туроператори). Нафтові монархії Перської затоки (Катар. Бахрейн, Кувейт) також є досить перспективними з точки зору пляжного відпочинку в зимовий період, і туди, як і до Оману, можна потрапити на крилах еміратських лоукостерів. Усі перераховані держави з тієї чи іншої точки зору є цікавими для громадян України, а відтак і для українських туроператорів, в усі літають еміратські лоукостери, тож вітчизняний бізнес має всі підстави розглядати ці напрямки як альтернативу традиційним місцям пляжного відпочинку в холодну пору року. назад >>>
|