На українському авіаційному ринку очікується невелике зростання показників Минулий рік видався надскладним для українського сегменту цивільної авіації. Щойно забулись майже всі проблеми, які приніс відхід з ринку авіакомпанії «АероСвіт», як прийшли нові негаразди. Спочатку було заблоковано видачу дозволів на авіамаршрути завдяки перипетіям в Державній авіаційній службі України, а згодом ми втратили значну частину ринку через заборону польотів до Російської Федерації та транзиту через неї. І хоча питання дозволів було вирішено, та й до Росії повітряний шлях остаточно не закрився (хоча тепер дорога туди пролягає через транзитні хаби, здебільшого Мінськ та Ригу), все це не могло не позначитись на роботі ринку. Як закінчили рік авіакомпанії Загалом, за даними Державіаслужби, минулого року на українському ринку працювала 21 українська авіакомпанія. За підсумками 2015 р. об'єм пасажирських авіапе-ревезень скоротився на 2,7% порівняно з 2014 роком - до 6,302 млн осіб. Авіаперевізники виконали 66,3 тис комерційних рейсів, що на 11,4% менше, ніж було виконано позаторік. Держрегулятор пояснює спад попиту на авіаперевезення як продовження негативних тенденцій попереднього 2014 року, які, насамперед, сформувалися в результаті нестабільної військово-політичної й економічної ситуації в країні, а також через уже згадане припинення з 25 жовтня 2015 року повітряного сполучення між Україною і Російською Федерацією. Показовим також є те, що 93% всіх перевезень припадають лише на 4 компанії - «Міжнародні авіалінії України», «Азур Ейр Україна» (раніше «ЮТейр-Україна»), «Роза вітрів» і «Дніпроавіа». Цілком логічним є ще й те, що зростання обсягів перевезень мало місце лише у авіакомпанії МАУ - на 28,2%. Пасажирські перевезення авіакомпанії «Азур Ейр Україна» скоротилися порівняно з 2014 роком на 12,2%, «Дніпроавіа» - на 13,5% «Роза вітрів» - на 54,9%. Якщо розглядати в загальній картині сегмент регулярних польотів із/до України, то першість за кількістю компаній буде не за нашими авіаперевізниками, але за пасажиропотоками вони виграють. Такі польоти 2015 року здійснювали 9 вітчизняних авіакомпаній до 39 країн світу та 35 іноземних авіакомпаній з 29 країн світу. Українськими авіакомпаніями було перевезено 4,018 млн осіб, що навіть було на 2,4% більше, ніж в 2014 році, а от іноземними - 3,769 млн осіб, що трішки, на 1,1%, менше. Набагато гіршою є ситуація на внутрішніх лініях. Хоч ці польоти давно вже не мають розвитку в Україні, проте ситуація продовжує погіршуватись. Так, на цих маршрутах між 9 містами України польоти здійснювали 5 українських авіакомпаній, які перевезли 611,5 тис. чол., що на 3% менше, ніж у 2014 році. Експерти також не анонсують покращення ситуації у внутрішньоукраїнських перевезеннях. «З внутрішньо-українськими рейсами я, на жаль, динаміки не бачу. Для реанімації цих рейсів необхідні адміністративні методи, пов'язані зі зниженням собівартості перевезення. Адже від перевізника вартість квитка залежить лише на 30%, решта - від вартості палива, обслуговування літаків, податків», - каже директор компанії «Стиль-Авіа» Євген Хайнацький. На його думку, внутрішні рейси повинні виконуватись на хороших літаках класу Boeing або Airbus, щоб літати було безпечно, а перевізник буде нести витрати за оренду таких літаків та відповідну зарплату персоналу. Інші витрати має взяти на себе держава. «Хоче наш уряд, щоб такі рейси були - дадуть перевізникам максимальні знижки на обслуговування, скасують чи скоротять ПДВ для таких польотів, будуть заправляти пальне в літаки без накруток, акцизів і роз-митнень. І я скажу, що в цьому випадку держава доходи не втратить, а збільшить. Адже при збільшенні обсягів рейсів, збільшується кількість робочих місць і в авіакомпаніях, і в аеропортах, і в наземних службах і т. д», - констатує пан Хайнацький. Маршрутна мережа: дещо нове Якщо також згадати, що «новенького» було в минулому році, то хвалитись теж особливо нема чим, хоча протягом 2015 року було розпочато експлуатацію на регулярній основі п'яти нових міжнародних маршрутів: авіакомпанією «Дніпроавіа» з Дніпропетровська в Бургас і з Одеси до Батумі, авіакомпанією МАУ - з Одеси до Вільнюса й зі Львова в Болонью, авіакомпанією «Атласджет Україна» із Запоріжжя в Стамбул. Проте це не ті обсяги розвитку, про які мріє наша країна. Що ж до кількості польотів через нашу країну, то статистика держпідприємства обслуговування повітряного руху «Украерорух» свідчить про значне зниження цього показника: 2015 року «Украерорух» надав аеронавігаційне обслуговування 234,861 тис. рейсам, що аж на 32,4% менше, ніж у 2014 року. Підприємство забезпечило виконання 69,628 тис. рейсів вітчизняних авіакомпаній, що на 10,8% менше, і 165,233 тис. авіарейсів закордонних авіакомпаній, що порівняно з 2014 роком менше на 38,7%. У 2015 році найбільші обсяги аеронавігаційного обслуговування Украерорух надав таким авіакомпаніям, як МАУ - 41,003 тис. польотів, Turkish Airlines- 22,44 тис. польотів, «Белавіа» - 10,522 тис., «Аерофлот» - 7,376 тис. Як виживали аеропорти Усі наведені вище фактори і проблеми не могли не відобразитись на роботі сегменту аеропортової інфраструктури, без якої неможлива цивільна авіа¬ція. Державіаслужба звітувала про те, що комерційні рейси вітчизняних та іноземних авіакомпаній у 2015 році обслуговували 20 українських аеропортів, які загалом обслужили 120,7 тис. рейсів. Логічно, що за вищевказаних умов зниження показників роботи мають і аеропорти - на 15%. Пасажиропотоки через аеропорти України скоротилися на 1,8% і склали 110,695 млн осіб. Пасажиропотік через головний аеропорт країни - «Бориспіль» - зріс порівняно з 2014 роком на 5,6%. Мало місце також зростання пасажирських перевезень в аеропортах Одеси (на 9,8%), Запоріжжя (на 69,9%), Херсона (в 7,8 рази). Пасажиропотоки через аеропорт Дніпропетровська скоротилися на 22,5%, Харкова - на 14,6%, аеропорт «Київ» - на 13,6%, Львів - на 2,5%. «Продовження економічної кризи та низька купівельна спроможність українців, а також припинення прямого авіасполучення з РФ суттєво впливали на роботу авіаційної галузі. Пасажиропотік українських аеропортів в 2015 році все ще скорочувався, але важливо відзначити, що в статистиці 2014 року враховувалися показники діяльності аеропортів сходу і півдня України, зокрема, Донецька і Сімферополя, а в статистиці 2015 року їх вже немає», - кажуть у Міністерстві інфраструктури України. Крім того, експерти кажуть, що зробити чіткого прогнозу розвитку аеропортів наразі також неможливо. Наприклад спеціалісти головного аеропорту країни - «Бориспіль», на який припало понад 68% пасажиропотоку України, кажуть, що складно спрогнозувати загальні тенденції розвитку вітчизняного авіаринку в 2016 році в цілому. «Детальніше про попередні результати діяльності і можливі нові тенденції в авіаційній галузі можна буде говорити за результатами діяльності аеропорту, у першому кварталі 2016 року», - говорять вони. Що допомогло б виправити таке становище? Експерти вважають, що відновлення ринку тісно пов'язано з економічною та політичною ситуацією в країні. Розвиток економіки дасть поштовх до зростання авіації. «Також позитивний вплив на ситуацію може надати подальша лібералізація відносин з ринками Середньої Азії (Таджикистаном, Узбекистаном і Туркменістаном) і можливе скасування візового режиму з Євросоюзом. Є зацікавленість у відновленні авіасполучення з зазначеними країнами Середньої Азії і з цього питання йдуть переговори», - повідомляє Мінінфраструктури. Що рік шістнадцятий готує? Аеропорти Так, минулий рік був геть не солодким для авіагалузі, проте час іде і ми вже перейшли в наступний рік. Тож чого слід очікувати в цьому році, з урахуванням «хвосту» факторів минулого? Неочікувано позитивно роботу ринку оцінюють у владі: Мінінфраструктури вважає, що ринок покаже позитивну динаміку 2016 року. Крім того, там нагадують, що Кабінет міністрів ухвалив програму розвитку аеропортів до 2023 року, що дозволить розпочати реформування цього сегмента. Документ передбачає об'єднання аеродромних комплексів в одне державне підприємство, що дасть можливість проводити їх модернізацію. Щодо аеропортів, то, наприклад, аеропорт «Бориспіль» заклав у свій фінансовий план збільшення пасажиропотоку до 7,4 млн пасажирів, що на 13% більше планових показників 2015 року. Аеропорт планує також до 2016 року отримати чистий прибуток на рівні 581 млн грн, що в 3,5 рази більше плану 2015 року. Але все одно, поки на ринку України не зросте платоспроможний попит, говорити про прихід нових перевізників рано. Проте усі аеропорти продовжують вести перемовини і сподіватись на співробітництво з новими клієнтами. В кого це виходить? Лідером із запланованих новинок є аеропорт Одеси. Так, у січні 2016 року вже збіль¬шена частота польотів авіакомпанії LOT Polish Airlines на лінії Варшава-Одеса до семи разів на тиждень, і авіакомпанії МАУ на лінії Одеса-Стамбул до двох рейсів на день. Рейси в Тель-Авів з Одеси авіакомпанія МАУ влітку планує виконувати щодня. Крім того, є рішення про збільшення частоти польотів Ellinair в Салоніки. З березня 2016 року до Одеси відновлює польоти авіакомпанія Lufthansa. З квітня Czech Airlines почне виконувати польоти тричі на тиждень, а Austrian Airlines з квітня перейде на щоденну частоту польотів до Одеси. Найбільша повітряна гавань - «Бориспіль», 2016 року сконцентрується на стратегії перетворення аеропорту в міжнародний вузловий хаб, а також продовжить розвиток сервісів для пасажирів. Так, у «Борисполі» заплановано ввести в експлуатацію автостанційний комплекс біля терміналу D, також будуть відкриті нові пункти харчування в зонах внутрішніх рейсів та автобусних виходів на посадку. Крім того, планується розробка проекту реконструкції перону «D» та галереї терміналу. Заплановано роботи по реалізації системи централізова¬ної заправки літаків на пероні D аеропорту. Авіаперевізники Якщо говорити про плани українських авіаперевізників, то найбільша авіакомпанія країни - МАУ - планує цього року перевищити 5-мільйонний рубіж за пасажи-ропотоком і вийти на 5,5 млн пасажирів, що означає приблизно 17% зростання у порівнянні з 2015 роком. Разом з тим, для забезпечення такого зростання показників, МАУ в 2016 році розраховує на збільшення свого парку повітряних суден. «Ми вже не можемо забезпечити подальше зростання без розширення флоту. Тому очікуємо надходження шести літаків, всі вони будуть Boeing 737-800NG, один з них новий, з заводу, і п'ять - не нових, але досить молодих. Ближче до осені піде два літаки класичної серії (закінчиться лізинг). Тому середній вік флоту МАУ залишиться стабільним - на рівні 11 років», - розповів президент МАУ Юрій Мірошников. Що ж до рейсів, то МАУ має намір 2016 року сконцентруватися, в основному, на нарощуванні частот рейсів за наявними напрямками. «У нас точно буде один новий маршрут, який ми вже анонсували, це Венеція, будемо боротися за Ашхабад і Ташкент, а що з цього вийде -побачимо», - повідомляє пан Мірошников. Крім того, компанія продовжить розвивати транзит через Україну. Також флагман планує збільшити частоту рейсів Київ - Нью-Йорк до щоденної, Київ-Пекін - до шести разів на тиждень, Бангкок - у пікові сезони до п'яти на тиждень. Невелика авіакомпанія Yanair має намір у літню навігацію 2016 року запустити регулярні рейси з Києва до Тель-Авіва та Єревана: рейси до вірменської столиці планується запустити в квітні, до ізраїльського мегаполісу - приблизно на початку травня. Крім того, перевізник планує збільшити частоту рейсів до Батумі до семи на тиждень, у Тбілісі - до п'яти на тиждень. Чартерний авіаперевізник Windrose у період зимової навігації 2014/15 рр. запустив низку нових рейсів, зокрема, у Фінляндію, Італію, Словенію, а також традиційно виконує перельоти з Києва в Кітіллу, кожен понеділок та неділю починаючи з 27 грудня; в Софію, Шарм-ель-Шейх, Хургаду. Крім того, Windrose запустила нові напрямки: Рованіємі, Тревізо, Верона, Зальцбург, Бурса. Тож, хоч і небагато, але деякі новинки авіаційний ринок все ж таки побачить. «2016 року, гадаю, відбудеться переоцінка ринків. На деяких напрямках буде збільшений попит на путівки, а деякі навпаки, просідатимуть з року в рік. Крім економічних факторів та складності оформлення документів на виїзд на відпочинок у країни з візовими режимами, в цьому сезоні додасться ще й політичний фактор. Прогнозую суттєві знижки на турецькі та єгипетські курорти і, як наслідок, за умови безпеки поїздок (відсутність терактів, негативної інформації в пресі і т. д.), збільшення пасажиропотоку в ці країни. Також можливе збільшення рейсів до Грузії, Болгарії, на Кіпр, у Чорногорію, оскільки ці країни традиційно доступні за цінами більшості наших відпочиваючих», - каже Євген Хайнацький. На його думку, для розвитку туризму в Україні в першу чергу необхідна стабільність валютного курсу і мир на Сході України, тоді все буде добре. В туристичному сегменті в 2016 році також прогнозовано буде спостерігатися незначне зростання перевезень. «За моїми прогнозами ми повинні досягти рівня 2014 року, але нагадаю, це може бути досягнуто за умови надійності гривні і мирного врегулювання конфлікту на Донеччині», - констатує директор «Стиль-Авіа». Експерт, як і вся країна також сподівається, що з рішенням проблеми безвізового режиму буде підписаний і договір про вільне небо з ЄС. Тож, на думку і пана Хайнацького та інших експертів галузі, шлях виходу з кризи у нас один - повна лібералізація ринку для вітчизняних перевізників, державна підтримка і регулювання діяльності перевізників України і не тільки на внутрішніх, але і міжнародних рейсах, а також створення сприятливої атмосфери для розвитку бізнесу. назад >>>
|