Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

До основних складових туристичного продукту (авіапереліт або проїзд до місця відпочинку, проживання у готелі, трансфери до об'єкту розміщення, екскурсійні програми) протягом останніх років додалися ще кілька елементів. Наприклад, страхові поліси та пакети стільникового зв'язку. Сьогодні навряд чи можна уявити туриста, який відправляється на від¬починок чи у мандри без постійного зв'язку з домом чи рідними, тому пакет послуг зв'язку набуває у складі турпродукту не меншого значення, ніж, скажімо, авіаційний квиток. Разом із тим тенденція купівлі цілісного продукту, який включає усі необхідні туристові складові, за один візит до офісу туристичної компанії (або її сайту) набуває обертів - адже клієнти цінують свій час. Тож для успішної роботи на ринку туристичних послуг компаніям - як агентам, так й операторам - варто орієнтуватися у світі телекомунікаційних послуг, хоча б для того, щоб без сумнівів та коливань порекомендувати клієнтові той чи інший пакет послуг зв'язку на його прохання. Адже не секрет, що в спілкуванні менеджерів агенцій з клієнтами ймовірність успішного завершення переговорів (та, відповідно, купівлі туру) суттєво зменшується, якщо співробітник компанії демонструє непевність чи незнання ситуації, або неспроможність відповісти на поставлене питання. Це звичайна психологія.
Утім, на певному етапі розвитку своєї бізнес-моделі компанія (як оператор, так й агент) цілком спроможний продавати клієнтам пакети телекомунікаційних послуг, отримуючи комісійні від операторів зв'язку (так діє, наприклад, туроператор Tez Tour, який запровадив послугу Tez GSM та створив системи її дистриб'юції серед своїх клієнтів).

Роумінг від українського оператора
З точки зору кінцевого споживача, можливість користування своїм номером у чужій мережі мобільного зв'язку (те, що прийнято називати роумінгом) є найзручнішим варіантом: туристові не треба цікавитись наявністю wifi-спотів на території іноземних держав, або купувати стартові пакети місцевих операторів мобільного зв'язку, вивчаючи їхні тарифи та умови підключення. Та зауважимо, що роумінг - послуга недешева. Або, якщо точніше, була такою донедавна, та в багатьох випадках залишається недешевою сьогодні. Принаймні, послуги в чужій мережі завжди є дорожчими, ніж у своїй. Це цілком логічно: адже місцева мережа, пускаючи до себе «чужака», прагне на ньому заробити. Крім того, перебуваючи в чужій мережі, абонент мав би сплачувати ще й вартість міжнародного телефонного трафіку. Проте зауважимо, що сьогодні більшість міжнародних телефонних розмов передаються за допомогою інтернет-каналів, що робить їхню собівартість у кілька сотень разів дешевшою, ніж за умов використання direct line з'єднання. Активно використовують технології інтернет-комунікації й оператори стільникового зв'язку, через що кінцеву вартість послуг у роумінгу в багатьох випадках вдається суттєво знизити.
Сьогодні процес уніфікації й, так би мовити, «інтернетизації» роумінгових тарифів знаходиться у самісінькому розпалі: оператори стільникового зв'язку наввипередки пропонують своїм клієнтам різноманітні інструменти (пакети, послуги і т.д.) для зв'язку за межами України. Звичайно, до повної уніфікації ще далеко, та й навряд чи вона колись станеться, проте рух до неї є цілком очевидним. У таблицях і та 2 систематизовано тарифи українських GSM-операторів на послуги в роумінгу. Як бачимо, кожний з операторів по-різному тарифікує свої послуги та формує пропозиції. Через це процес їхнього опрацювання (хоча б з метою запропонувати клієнтові найзручніший та найвигідніший варіант) вимагає з боку менеджера туристичної агенції певного часу та зусиль.
Наведені дані свідчать, що на шляху спрощення процесу надання послуг та підвищення їхньої клієнтоорієнтованості якнайдалі просунулась компанія «Київстар»: за більшістю туристичних напрямків вона установила цілком прийнятні тарифи в роумінгу (2 та 4 грн вхідні та вихідні голосові дзвінки, 0.35 та 0.60 грн за мегабайт інтернет-трафіку), водночас відмовившись від процедури активації, формування й замовлення пакетів і т.п. Однак не виключено, що й інші GSM-оператори невдовзі підуть тим самим шляхом, виводячи на ринок подібні тарифи, сформовані за аналогічним принципом.

Місцеві оператори мобільного зв'язку
Приїхати на відпочинок та придбати sim-карту місцевого мобільного оператора - цілком очевидний спосіб установити надійний зв'язок як із домом, так і з усім світом. Особливо це стосується доступу до мережі інтернет: сьогодні, при масовому розвитку відеозв'язку та VoIP-сервісів, голосові дзвінки не є критично необхідними для підтримання транскордонного спілкування. Справді, тарифи на послуги місцевих операторів зазвичай є нижчими, ніж у роумінгу. Так, при купівлі стартового пакету оператора Orange в Польщі за 10 злотих (65 грн) абонент отримує можливість протягом і0 днів витрачати ті самі 10 злотих на розмови (0.29 злотих за з'єднання, почасова тарифікація відсутня), sms-повідомлення (0.2 злотих за одне) та доступу до інтернету (0.01 злотого за 100 кБайт). Та, з іншого боку, користування послугами місцевих операторів несе в собі певні незручності та перестороги, які не є очевидними для середнього туриста.
Наведемо кілька прикладів. Починаючи з весни цього року, мобільні оператори в Польщі вимагають реєстрації своїх користувачів в офісах. Тож турист, який при в'їзді до Польщі придбав стартовий пакет будь-якого оператора, має з ним та зі своїм паспортом прийти до найближчого офісу оператора, де його sim-картку буде активовано. Без цієї процедури телефон з новою карткою просто не запрацює... Зрозуміло, що це робиться задля перешкоджання терористам, але для туристів це створює певні незручності: в'їхати в країну, придбати й поставити стартовий пакет у телефон й одразу зателефонувати не вийде. Вочевидь, що у майбутньому буде розроблена система, коли стартові пакети реєструватимуть під час продажу. Але поки що такої процедури в Польщі немає.
Інший приклад - стільникові оператори в ОАЕ та інших мусульманських державах. Скажімо, GSM-оператор Etisalat блокує цілу низку сайтів, які вважаються ворожими ісламу чи образливими для країни, а також протокол Skype. Ми не маємо інформації щодо наявності чи відсутності подібних обмежень для роу-мінгу чи wifi-мереж у туристичних зонах (наприклад, у готелях), проте авторові цих рядків, підключившись до готельної wifi-мережі в Шарджі, вдавалося зв'язуватися з Україною за допомогою месенджера Skype, що навряд чи було б можливим за наявності у смартфоні карти оператора Etisalat.
Врешті-решт, місцевий оператор може мати обмежене покриття, або ж він надаватиме послуги тільки громадянам те резидентам своєї держави, та й випадки несумісності стандартів телефону та оператора теж трапляються. Отже, обираючи послуги місцевого оператора, туристи піддаються певним ризикам, які, утім, в більшості випадків компенсуються економією на послугах.
 
Спеціалізовані роумінг-оператори
Трохи більше 10 років тому, коли тарифи на послуги в роумінгу у вітчизняних туроператорів були космічними, проте стільниковий зв'язок вже достатньо поширився серед наших співгромадян, на українському ринку туристичних послуг з'явилися так звані «гібридні», або «туристичні» оператори стільникового зв'язку. Першим з таких операторів стала компанія, яка й сьогодні діє під торговельною маркою TravelSiM. Насправді це естонський оператор послуги TravelSIM «Top Connect», який орендує частину номерної ємності в естонського стільникового оператора EMT, випускає пакети передплаченого зв'язку та забезпечує їхнє функціонування в стільникових мережах більшості держав світу, а також збір платежів за послуги зв'язку. Ця компанія позиціонує себе саме як туристичного роумінг-оператора, тому здебільшого у державі, де стартовий пакет придбано (наприклад, в Україні), послуги певним чином обмежуються.
Невдовзі, після появи на ринку торговельної марки TravelSiM, у неї з'явилися й конкуренти, які діяли за аналогічною схемо. Наприклад, Good Line чи Sim to Go. Проте, не витримавши конкуренції з TravelSiM, вони пішли з українського ринку. Те ж саме можна сказати й про конкурентів самої компанії TravelSiM, які намагалися закріпитися в Україні за допомогою аналогічних послуг, але в іншій номерній ємності. Так, можна згадати торговельні марки Eureca (використовувала чеську номерну ємність), Nova Sim (латвійську) та mySim2go (британську). Усі вони пішли з українського ринку, на якому, крім TravelSiM, залишився хіба що віртуальний оператор Tez GSM (заснований туристичним оператором Tez Tour), що діє за такою самою схемою, як і TravelSiM.
Що ж до вартості послуг, то тут усе зовсім неоднозначно. З одного боку, переваги українських операторів стільникового зв'язку є очевидними: користуючись їхніми послугами за межами України. мандрівник не мусить змінювати sim-карту в телефоні. З іншого - спеціалізовані роумінг-оператори, на кшталт TravelSiM, характеризуються більшою універсальністю: наприклад, їхні тарифи не залежать від мережі, в якій здійснюється реєстрація. (Хоча, заради справедливості, слід зазначити, що й національні оператори поступово переходять до універсалізації своїх тарифів - Ред.). Крім того, абоненти спеціалізованих роумінгових операторів зазвичай платять лише за витрачені послуги (а не передплачують їх пакетами), можуть за спеціальними тарифами телефонувати на інтернет-комунікатори на кшталт Skype чи Viber, при чому без підключення до інтернету та наявності смартфону. Отже, ринок послуг міжнародного роумінгу наочно доводить: конкуренція між операторами призводить до збільшення доступності послуг для кінцевих споживачів.
 
Олександр КОРОЛЬКОВ, керівник абонентського відділу компанії TravelSiM:
Незважаючи на значну кількість пропозицій від українських операторів мобільного зв'язку, роумінг від TravelSiM, як і раніше, залишається вигідним та зручним у користуванні для переважної більшості мандрівників. Адже ми надаємо своїм абонентам цілу низку переваг, відсутніх у пропозиціях інших операторів. Наприклад:
• Ви платите лише за хвилини розмов, а не за пакети хвилин наперед;
• Відсутня абонплата і плата за з'єднання;
• Універсальність тарифів - вони діють цілодобово, незалежно від обраної мережі у кожній окремій країні;
• Ви завжди можете дізнатися про Ваші витрати з певної дати, сумарно та за видами послуг: дзвінки, СМС, Інтернет, використовуючи безкоштовну послугу «Експрес-Звіт».
Крім цього, TravelSiM Україна надає ще й низку інших послуг, які вже стали популярними серед значної кількості користувачів. А саме:
• Безкоштовні дзвінки користувачам Skype, починаючи з 2-ї хвилини.
• Користувачам Viber по $0,09, також із 2-ї хвилини. Найголовніше, що для здійснення таких дзвінків доступ до інтернету і смартфон не потрібні!
Як це працює?
Дзвінки на Skype: абонент TravelSiM просто набирає український номер респондента через спеціальний префікс 800, тобто 800-38-код мережі або міста і номер. Користувач Skype робить прості налаштування, а саме прив'язує свій український номер телефону до аккаунту Skype. Розмова з користувачем Skype з 2-ої хвилини буде повністю безкоштовною, перша хвилина тарифікуватиметься згідно вихідного тарифу країни перебування.
Дзвінки на Viber: абонент TraveSiM набирає номер Viber через спеціальний префікс 0000, тобто 0000-38-код мережі або міста і номер. Користувач Viber приймає безкоштовний вхідний виклик, і тоді розмова тарифікується лише по $0,09 з 2-ої хвилини, а перша хвилина коштуватиме згідно тарифу вихідного дзвінка країни перебування.
Послуги доступні для усіх номерів TravelSiM та TravelSiM Online. 

 

назад >>>