Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Туристичний рух в усьому світі розвивається стрімкими темпами, приносячи, крім усього іншого, дестинаціям, привабливим для туризму, непогані доходи. Більше того, в деяких випадках туризм стає однією з головних бюджетоутворюючих галузей для територій чи навіть держав.
У сучасному світі можна досить легко відшукати приклади успішної переорієнтації міст, територій чи навіть країн на туристичні дестинації. Причому ця переорієнтація здійснювалася протягом відносно нетривалого часу. Ті, що спадають на думку першими, це місто Дубай - столиця однойменного емірату ОАЕ, острів та держава Шрі Ланка, Домініканська Республіка... За бажанням можна знайти й інші приклади.
Ще більше у світі нараховується потенційних туристичних дестинацій, які або лише почали розвиток своєї інфраструктури, планування промоційних заходів і т.п., або ж лише тільки замислюються над комплексом подібних заходів. Є такі дестинації й в Україні. На нашу думку, однією з найцікавіших та потенційно найуспішніших із них є Харків - місто-мільйонник, органічний центр Східної України, столиця вітчизняного машинобудування та, разом із Дніпром, важкої індустрії взагалі... Іншими словами, все, що завгодно, але не туристичний центр - принаймні, в уяві 99 зі 100 українців.
Однак не так давно небайдужі харків'яни поставили собі амбітну мету: ні більше й не менше, як зламати цей стереотип та перетворити Харків на успішну та привабливу туристичну дестинацію не тільки для мешканців інших регіонів України, але й для іноземних туристів. Рушійною силою тут стала спочатку ідея, а потім й ефективна співпраця власників і топ-менеджерів найцікавіших туристичних об'єктів. Ідею підтримала Харківська міська влада. В результаті за ініціативою бізнесу та туристичної громадськості, спільно з пред¬ставниками Харківської мерії було здійснено кілька заходів.
Наприклад, Харків та Харківщина вперше в історії незалежності одним об'єднаним стендом, де був представлений і бізнес, і муніципалітет, взяли участь у туристичних виставках у Києві та Львові. До цих заходів було випущено цілу низку інформаційно-довідкової та презентаційної літератури.
Згодом харківський туристичний бізнес організував та провів інформаційний тур для керівників українських туристичних операторів, які спеціалізуються на внутрішньому та в'їзному туризмі. До участі в інфо-турі було запрошено й представників редакції журналу «Український туризм» (який, до речі, виявився єдиним ЗМІ із запрошених учасників - Ред.).
Організатори інфотуру, який відбувся 25 листопада, досить-таки незвично визначили його тематику. А саме: «Харків - місто унікальних розваг». При цьому варто зауважити, що в основному, за винятком звичайних у таких випадках неузгодженостей та «накладок», тематику було виправдано. Адже запрошені до Першої Столиці (саме так люблять називати своє місто харків'яни) учасники заходу побачили багато такого, що насправді можна було охарактеризувати як «унікальні», й навіть «вишукані», розваги. Звичайно, не обійшлося без екскурсії традиційними туристичними атракціями, без історичних фактів та міських легенд - власне кажучи, якщо б таку екскурсію не було б передбачено, це виглядало б щонайменше дивно. Проте організаторам вдалося показати Харків з альтернативної точки зору. А саме - розважально-креативної: виявляється, у Першій столиці вистачає місць, де можна цікаво, весело та креативно провести час.
Наведу приклад: на першому пероні Південного залізничного вокзалу, куди прибувають усі потяги далекого слідування, знаходиться скульптура, яка зображає отця Федора - персонажа роману Іллі Ільфа та Євгенія Петрова «12 стільців». В одній руці священик тримає. чайник, що, для тих часів було звичною картиною: практично на кожній залізничній станції пасажирів потягів безкоштовно забезпечували окропом. Утім, пам'ятником літературному персонажу зараз важко когось здивувати, але у приміщенні вокзалу знаходиться найбільший в Україні (а можливо, й у світі) діючий самовар, а в кафе «Локомотив» пиріжки, які просто чудово смакують до чаю, привозять... моделі потягів! Отже, цей заклад є цілком логічною стартовою точкою для туристичних груп, що прибувають до Харкова залізницею.
Вистачає в Харкові можливостей для розваг як на відкритому повітрі (наприклад, у реконструйованому парку ім. Горького, який сьогодні входить у рейтинг 25 найкращих парків Європи), так і в приміщеннях. Варто зазначити, що особливості листопадової погоди не сприяли учасникам інфотуру випробувати на собі розваги на відкритому просторі. Тим не менше, частина групи все ж таки покаталася на найбільшому в Україні оглядовому колесі, висота якого складає 55 метрів. Щоправда, кабінки цього атракціону є закритими - цього вимагає техніка безпеки. Утім, в парку ім. Горького діє й Розважальний центр, обладнаний у закритих приміщеннях. Відтак у ньому навіть під час найнесприятливішої погоди клієнти українських (а в перспективі й іноземних) туроператорів зможуть весело та з користю провести час у Харкові.
Не сумніваємось, що зацікавить майбутніх відвідувачів Першої столиці й атракціон під промовистою назвою «Дім жахів», і канатна дорога, яка за версією британського видання The Guardian, зайняла 7 місце у світовому рейтингу 10 найкращих об'єктів такого типу. Ну й, звичайно, не можна не згадати «Французький бульвар» -один із найсучасніших та, відповідно, найкреативніших торговельно-розважальних центрів України, який надає можливості не тільки для результативного шопінгу, але й для розваг на всі можливі смаки.
Також цікавим було й спілкування учасників туру з представниками місцевого туристичного бізнесу, які виступили партнерами в організації заходу. Адже гості Першої столиці таким чином мали можливість поспілкуватися безпосередньо зі своїми майбутніми партнерами, з'ясувати усі можливі тонкощі в організації майбутніх екскурсійно-розважальних турів. Спілкування виявилось настільки цікавим та захоплюючим, що деякі з гостей Харкова спізнилися на потяг.
Я переконана, що на Харків чекає світле туристичне майбутнє, адже для цього є усі підстави: значна кількість історичних, культурних та, як з'ясувалося, розважальних атракцій, розвинена мережа готелів та хостелів (за що треба подякувати Євро-2012), чудова транспортна інфраструктура, наявність значної кількості ресторанів, кафе та барів. А головне - ціни майже в усіх цих закладах є несподівано ліберальними та привабливими! Не можна також не взяти до уваги високий рівень культури харків'ян, значну кількість молоді та студентів, які, крім усього іншого, є чудовим резервом для туристичної інфраструктури.
Хоча у рамках одноденного туру нам не вдалося відвідати туристичні принади Харківської області, туристам є що робити й поза межами обласного центру. Адже тутешня природа (наприклад, Березівське водосховище, ліси та річки Зміївщини та Ізюмщини) має чудовий потенціал для відпочинку на природі, екологічного та активного туризму, виїздів на вікенд, врешті-решт. Важливо лише правильно розробити стратегію просування Харкова та регіону. В цьому, я вважаю, Першій столиці може допомогти досвід польського міста Лодзь, якому за допомогою мобілізації зусиль місцевого бізнесу та всебічного сприяння місцевої та регіональної влади вдалося перетворитися з промислового мономіста (яке до середини 90-х років минулого століття спеціалізувалося на виробництві текстилю) у своєрідну клубну столицю Польщі, а віднедавна й Східної Європи. Саме в Лодзі наприкінці 90-х років минулого століття вперше у Східній Європі почали переобладнувати колишні промислові приміщення на готелі, торговельно-розважальні центри, музеї й кінотеатри, сприяти появі в місті різноманітних клубів. Отже, на мою думку, крім традиційних способів залучення туристів до Харкова та Харківщини - співпраці з туроператорами, участі у виставках, вза¬ємодія зі ЗМІ, виділення промоційного бюджету і т.д. - місцевій владі варто співпрацювати з мерією Лодзі та управлінням маршалка Лодзінського воєводства. Бо вони цей шлях успішно пройшли, перебуваючи на значно нижчих стартових позиціях, ніж сучасний Харків, тож їхній досвід створення привабливої туристичної дестинації, не сумніваюся, якнайкраще стане у пригоді.
 
Юлія ЗГУРСЬКА, начальник відділу розвитку туристичної інфраструктури та іміджевих проектів Департаменту міжнародного співробітництва Харківської міської ради:
2015 року Харківська міська рада затвердила Стратегію розвитку туризму в місті Харкові. Цей документ визначає напрямки, що мотивують гостей відвідати місто. Зважаючи на те, що Харків має велику історичну спадщину, водночас він є молодим, сучасним містом, аналіз наявних туристичних пропозицій показав, що пріоритетною туристичною тематикою в нашому місті є така:
- Місто історичної спадщини;
- Інтелектуальний центр, місто науки та інновацій.
Нова форма промоції науки та використання наукового потенціалу для розвитку туризму в Харкові - це події, спрямовані на використання наукового потенціалу. Наприклад, захід «Ніч науки» поступово стає однією із найцікавіших місцевих подій, популярним проектом на національному рівні та використовує туристичний потенціал Харкова в країні та за кордоном. Надалі заплановано розширювати цільову аудиторію, зокрема, це можуть бути туристи одного дня зі зручно розташованих українських міст, а також гості з міст-партнерів Харкова.
 
- Сучасне місто, територія молоді та розваг.
Для того, щоб розширити ринок туристичних продуктів, адресованих молодим активним туристам, місто розвиває подієвий туризм.
 
- Місто сімейних розваг європейського рівня. 
Відкриття реконструйованого парку ім. Горького,
аналогів якого немає в Україні, створило нову туристичну тему, яка може поповнюватися новими об'єктами для сімейного відпочинку, такими як дельфінарій чи інші об'єкти.
 
- Діловий центр.
Зважаючи на значний науковий та промисловий потенціал, діловий туризм можна вважати основним напрямком розвитку туристичної галузі Харкова на довготривалу перспективу. Діловий туризм здатний дати нашому місту значний економічний ефект. Зростання кількості туристів, які прибувають із діловими цілями, сприяє розвитку економіки міста, зважаючи на довгий термін перебування та вищі середні витрати у порівнянні з відпочинковими туристами.
Всі ці п'ять туристичних тем гармонійно поєднуються з загальною брендинговою концепцією «Kharkiv SMART City», яка наразі є впізнаваною в Україні та світі.
 
Олена КАЗЬМІНА, директор туристичної компанії «Орнамент України»:
Тривалий час Харківський регіон не позиціонувався як туристичний -ані на українському ринку туристичних послуг та напрямків, ані, тим більше, на світовому. Однак тепер усе змінилося, й ми бачимо цікаві для туристів об'єкти -як історичні та в чомусь унікальні, так і розважальні й екологічні. Це досить широкий набір можливостей, які кожен туроператор для групи чи окремий турист для себе зможе укласти в необхідний йому пакет. Харків багато в чому ламає стереотипи, що це місто промисловості і студентів - віднедавна тут з'явилися унікальні для України розважальні атракції, органічно вписані в атмосферу міста.
На мою думку, стратегія промоції міста як туристичної дестинації має охоплювати як короткотермінову, так і середньо- та довгострокову перспективи. Для початку місту й регіону необхідно потужно заявити про себе: на туристичних виставках та за допомогою проведення прес-тріпів й інфотурів для операторів ринку, українських і зарубіжних. Також треба відповідно наповнювати інформаційний простір, у тому числі соцмережі, створювати яскраві й емоційні промо-ролики, розвивати обраний неповторний бренд нового туристичного продукту міста - «місто розваг»,тактично включаючи різні «фішки» як складові - український Диснейленд, романтична Ейфелева вежа, надсучасний 4-Д кінотеатр тощо.
Для притоку туристів до міста й регіону місцева влада мала б забезпечити активну промоцію, передбачаючи для цього відповідний бюджет та залучаючи фахівців зі створення іміджу. Важливо також підтримувати цей імідж - вирішуючи питання інфраструктури й інформаційного забезпечення (вказівники, мапи, інфоцентр), слідкуючи у той же час за збереженням атракцій у належному стані.
Від самих об'єктів туристичні компанії очікують привабливих умов співпраці, зокрема щодо комісійної винагороди та системи знижок для партнерів. Тоді туроператори та агенти будуть зацікавлені пропонувати якісний й оригінальний продукт, здійснюючи власне промо цього напрямку серед потенційних відвідувачів міста та області.

Валентина РОССИХІНА, директор туристичної компанії «ЛАЙМ», (Харків):
Донедавна існував стереотип, що Харків цікавий тільки як потужний промисловий, науковий та освітній центр, а розвивати туризм не перспективно. однак Харків має своє обличчя, індивідуальність, особливий характер. Харків'яни завжди були в авангарді нових ідей, культурних звершень: наприклад, заснували перший на території сучасної України університет, випустили першу газету, відкрили перший загально¬доступний музей, встановили найкращий пам'ятник Т.Г.Шевченку тощо. Тож моєму місту є що показати туристам - як мешканцям інших регіонів України, так й іноземцям.
Не можу не відзначити, що наразі ситуація докорінно змінилась: у Харкові та на Харківщині проводиться значна кількість культурних і туристичних заходів, розвивається туристична інфраструктура міста та регіону. Тішить, що місцева влада не залишилась осторонь процесу, тісно співпрацюючи з туристичним бізнесом та громадськістю, дбає про кадровий потенціал, формує позитивний туристичний імідж Харкова в Україні і в усьому світі загалом.
Зараз вже можна говорити, що зв'язки між Харківською міською та обласною владою та туристичними компаніями, які працюють в регіоні над розвитком внутрішнього та в'їзного туризму, налагоджено. Результатом цієї спільної праці та порозуміння най¬ближчим часом буде випуск календаря подій на 2017 рік, який готує відділ розвитку туристської інфраструктури та іміджевих проектів Департаменту міжнародного співробітництва Харківської міської ради. Ми переконані, що тільки об'єднавши зусилля влади, громадськості та бізнесу, можна за короткий термін найбільш якісно розкрити туристичний потенціал Харківського регіону.
Як на мене, найефективнішою стратегією промоції Харкова є інформаційна та рекламна діяльність у галузі туризму: видання інформаційної та сувенірної продукції, участь у виставках, форумах, проведення таких заходів і в самому Харкові для формування позитивного туристичного іміджу нашого міста, організація інфотурів для представників туристичних фірм інших регіонів України та, безумовно, проведення заходів подієвого туризму. Важливою складовою ефективності промоції є і єдиний промоційний ресурс, доступний як українцям, так й іноземцям, де будуть відображені всі культурні та туристичні заходи та події нашого міста.
 
Світлана КАРЛОВА, президент Асоціації «Туризм Одеси»:
Харків - столиця Слобожанщини, перша столиця УРСР, промислова та студентська столиця України. Все це говорить про велич, міць та багатогранність міста. Сьогодні українці значно частіше, ніж кілька років тому, стали подорожувати по своїй країні. А Слобожанщина - дивовижний край: білосніжні піски й бархани, крейдяні гори й найчистіші озера, густі хвойні ліси з тихою водною гладдю, парки та каньйони, дубові гаї й кристально чисті джерела, які б'ють із землі. Все це цікаво і незвично для жителів інших регіонів нашої держави, як Півдня, так і, наприклад, для Закарпаття. А сам Харків, який має власну туристичну атрактивність, може стати базою для організації турів Слобожанщиною.
Туризм в усіх регіонах нашої країни повинен розвиватися комплексно, але у якості трьох основних напрямків у Харкові я б вибрала діловий (МІСЕ), медичний та молодіжний туризм. Наявність конференц-залів, фестивальних майданчиків та сучасного стадіону дає можливість проводити івенти будь-якого формату. Медичну ж галузь представлено такими важливими для життя людини напрямками, як кріомедицина, медична радіологія, нейрохірургія, мікробіологія, ортопедія. Що ж до молодіжного туризму, то у Харкові працює 56 вищих навчальних закладів, де навчається понад 200 тис. студентів. Відтак молодіжна субкультура - це символ та візитівка Харкова, яка цілком може приваблювати молодь і з інших регіонів нашої держави.
На мою думку, для промоції Харкова та Харківщини як туристичного напрямку необхідні консолідація представників туристичного бізнесу та влади, зокрема, для проведення спільних рекламних кампаній, створення інформаційних туристичних центрів, участі в міжнародних виставках, форумах, конгресах. А об'єднання туристичних компаній з представниками культурних, історичних та розважальних закладів, а також з представниками індустрії гостинності дозволить створити унікальні туристичні маршрути, які зможуть залучити до Харкова велику кількість гостей. Саме за такою схемою ми просуваємо Одесу - як свідчать результати минулого сезону, досить-таки успішно.
Автор щиро дякує проекту misto-rozvag.com.ua за можливість відвідати Харків під час інформаційного туру для інкамингових туроператорів України

 

назад >>>