Світлана КАРЛОВА, президент асоціації «Туризм Одеси» Туристична громадськість України охоче бере участь в обговоренні різноманітних ініціатив, які мали б сприяти збільшенню показників в'їзного туризму до нашої держави. На словах, кожний готовий віддати усі свої сили для досягнення цієї мети, проте в реальності картина є зовсім іншою. Як не парадоксально, переважна більшість туристичних компаній, які називають себе туроператорськими, не займаються та не прагнуть займатися залученням іноземних туристів в Україну, обмежуючись у кращому випадку голослівними деклараціями. Їх цілком можна зрозуміти: адже продавати виїзні тури своїм співгромадянам та заробляти на послугах візового посередництва значно легше, ніж провадити клопітку та часто невдячну роботу із промоції туристичних напрямків своєї держави, до того ж на несприятливому інформаційному тлі. Але туристичну громадськість України складають не лише туристичні оператори й агенти, але й готелі та інші заклади тимчасового розміщення для туристів, екскурсійні бюро, ресторани та кафе, музеї, розважальні заклади, виробники та реалізатори сувенірної продукції - іншими словами, заклади та підприємці, орієнтовані на надання туристичних послуг на Батьківщині. Саме такі професіонали туристичної галузі складають більшість серед членів асоціації «Туризм Одеси», й саме вони зацікавлені у збільшенні туристичного потоку до нашого міста й регіону. Тому цілком зрозуміло, що керівництво нашої Асоціації, в тому числі я як її президент, намагаємось реалізувати усі наявні можливості для збільшення туристичного потоку, в тому числі в'їзного, до Одеси та Одещини.
Балтія як потенційний донор Ми всі прагнемо, щоб до нас приїжджала велика кількість заможних туристів із Західної Європи, Скандинавії, Північної Європи або з монархій Перської Затоки. Однак, якщо бути об'єктивним, то різке збільшення туристичного потоку до нас із цих регіонів найближчим часом украй малоймовірне. Для цього є багато причин, які я не стану викладати в цій статті -вони й так добре відомі кожному професіоналу. Замість того розповім про наші дії із формування та залучення туристичного потоку з регіону, який за радянських часів радянські часи було прийнято називати Прибалтикою, а сьогодні - державами Балтії. Саме тут, на території Латвії, Литви та Естонії мешкає значна кількість потенційних туристів, які могли б відвідувати Одесу та Одещину, користуючись послугами нашої туристичної інфраструктури. Це добре усвідомлює латвійська авіакомпанія airBaltic, яка кілька років поспіль відкриває сезонний маршрут з Риги до Одеси (до речі, те ж саме робить МАУ, запускаючи щороку сезонний маршрут Одеса-Вільнюс та естонська авіакомпанія Nordica, яка сполучає Таллін з Одесою - Ред.). Відтак авіакомпанія запросила представників туристичної громадськості представити в Латвії потенціал та можливості Одеси й Одещини на семінарі, організованому для представників туристичного бізнесу у переддень початку туристичної виставки Balttour 2017. Чому саме Балтія? Річ у тім, що в цих державах широко розповсюджений так званий «ностальгічний туризм», за якого громадяни цих держав - членів Євросоюзу - готові мандрувати по місцях, які вони відвідували під час своєї молодості (або ж молодості своїх батьків - це досить важливо). Крім того, в Балтії досі не існує мовного бар'єру - практично всі тамтешні мешканці, в тому числі й молодь, у тому чи іншому ступені володіють російською мовою. Це стосується й професіоналів туристичної галузі: виступаючи російською, я помітила, що практично всі присутні вимкнули системи синхронного перекладу. Рівень доходів тамтешніх мешканців є значно вищий за аналогічний показник в Україні, відтак для балтійців ціни на послуги більшості об'єктів української туристичної інфраструктури здаватимуться недорогими. Нарешті, на відміну від Росії, Білорусі чи інших пострадянських держав, для в'їзду в Україну громадянам держав Балтії не потрібно оформлювати візи. Отже, на погляд латвійського, естонського чи литовського туриста, поїздка на морські курорти Греції, Хорватії чи України з точки зору організації є абсолютно однаковою: заплатив та поїхав. Таким чином, визначальним чинником для формування туристичного потоку з держав Балтії до України, зокрема, до Одеси, стає інформація про можливості для відпочинку, а також про власну безпеку. Чого прагнуть балтійські туристи Як і будь-які туристи будь-де у світі, балтійці в Україні прагнуть адекватних цін, якісних послуг та безпеки на відпочинку. Тому не дивно, що тамтешні тур-оператори украй зацікавлені в отриманні об'єктивної інформації щодо безпеки перебування своїх клієнтів на відпочинку в нашій державі. Чесно кажучи, для свого виступу я готувала презентацію туристичних можливостей передовсім Одеси та регіону, проте слухачі майже одразу дали мені зрозуміти, що більш за все їх цікавить саме безпека. Більше того, у приватних розмовах вони казали буквально таке: «Те, що у вас недорого, ми знаємо. Так само, як знаємо про те, що у вас є об'єкти із сервісом європейської якості. Але скажіть нам: чи безпечно у вас? Чи не стріляють в Одесі? Чи можна у вас спілкуватися російською?» Отже, мені довелося оперативно переналаштуватися й у своєму виступі загострювати увагу саме на відповідях на ці запитання. Із собою я мала досить-таки багато відеоматеріалів, а також офіційних статистичних даних, які змогли переконати слухачів у безпеці Одеси як туристичного напрямку. Таким чином, наше спілкування як на форумі, так і в його кулуарах, а також пізніше - на виставці Balttour 2017 - перейшло із розряду інформаційно-маркетингових у цілком практичне спілкування: латвійські тур-оператори засвідчили готовність відправляти туристів до Одеси, й зацікавлені у пошуку надійного партнера, який міг би забезпечити наземне обслуговування на території України, насамперед в Одесі. Одним із результатів моєї поїздки до Риги стала проблема пошуку інкамингового туроператора, який міг би стати партнером для своїх латвійських, литовських та естонських колег, забезпечуючи повний комплекс наземних послуг європейської якості. Як не дивно, це виявилось досить-таки складним завданням... В'їзний туризм - не в моді? Коли наша Асоціація почала шукати одеського туроператора, який зміг би надавати якісне (відповідно до критеріїв, висловлених балтійськими туроператорами) наземне обслуговування сталому потоку європейців, з'ясувалося, що переважна більшість компаній, які гордо називають себе туроператорськими, в'їзним туризмом не займаються! Проте туристична інфраструктура потребує якісних туроператорських послуг! Ще одна тенденція формування в'їзних турпотоків полягає у бажанні вітчизняних готельєрів реалізовувати свої послуги безпосередньо кінцевим споживачам (чи, принаймні, іноземним туроператорам). Їхнє бажання також зрозуміло - кожний прагне отримати повну вартість номеру (бажано ту, яку опри¬люднено на стійці), й не хочеться ділитися комісіями. Але ж варто розуміти, що іноземний туроператор не стане займатися консолідацією наземних послуг у чужій країні - для цього в нього немає технічних можливостей. Єдине, чого прагне балтійський туроператор - це укласти угоду зі своїм місцевим колегою (у даному випадку - з українською компанією, яка надає комплекс інкамингових послуг в Одесі та регіоні), якому він зможе довіряти. Після чого спокійно відправляти своїх клієнтів до Одеси (рейсами airBaltic, МАУ чи Nordica). Забігаючи наперед, скажу, що туроператора, який спроможний забезпечувати клієнтів балтійських туристичних компаній наземними послугами відповідної якості, ми таки знайшли. Інкаминг: погляд у майбутнє Зрозуміло, що у формуванні сталого в'їзного потоку з Балтії до Одеси ми пройшли лише перший етап. Далі на нас чекає клопітка праця з формування туристичного ланцюжка та побудови повноцінного туристичного продукту. Спрогнозувати результати цих зусиль на цьому етапі досить-таки важко, проте ми віримо, що балтійські туристи цього року до Одеси таки поїдуть. Це підтверджують і деякі індикатори, наприклад, показники бронювання квитків на прямих авіарейсах Рига - Одеса. Та в будь-якому разі шкода, що наше місто не було представлене на ризькій туристичній виставці ані окремим стендом, ані, що було б значно краще, у складі консолідованої національної експозиції. На це просто не знайшлося грошей - ні в мерії, ні в обласній адміністрації. Не проявив зацікавленості в участі у виставці Balttour 2017 й одеський туристичний бізнес. А дарма: на мій погляд, наша присутність у Ризі суттєво б підвищила інтерес у латвійців (та й їхніх сусідів) до відвідин Одеси, та й України у цілому. Бо нас тут пам'ятають, ставляться тепло й, на відміну від Західної Європи, демонструють приязнь. Зазначу лише один факт: в Ризькому театрі російської драми вже кілька років поспіль з незмінним успіхом йде вистава «Одесса - город колдовской» за мотивами оповідань Ісаака Бабеля на музику Раймонда Паулса. До речі, дружина Маестро за походженням є одеситкою, і в Латвії це дуже добре знають. Отже, будемо сподіватися, що підсумки високого туристичного сезону для одесько-балтійських туристичних відносин виявляться вдалими, що наступної весни в Ризі (а можливо, й у Таллінні та Вільнюсі) на туристичних виставках з'являться українські стенди, де Одеса буде гідно представлена. Я плекаю надію, що показники турпотоків з Балтії не тільки зростатимуть, але й завдяки задоволеним балтійцям до нас потягнуться й їхні сусіди - фіни, норвежці, данці, поляки та німці.
Ілона РЕМІГАЙЛО, директор готелю Premier Geneva Hotel, Одеса: На мою думку, перспектива росту в'їзного туризму є досить відчутною. Але для реалізації важливо на національному, обласному та міському рівнях залучати кошти в маркетинг територій, інфраструктуру та участь у міжнародних виставках. Для окремого бізнесу це складне та фінансово витратне завдання. Алє ми впевнені, що завдяки сукупним діям асоціації Туризму Одеси та готелів зможемо оновити привабливість одеського регіону, наприклад, для держав Балтії. Їхні громадяни історично зацікавлені у подорожах до Одеси. Відповідно ми розуміємо наскільки важливо налагодити повноцінно безпечний, цікавий та комфортний відпочинок для них. Наразі готелі Одеси мають дуже високий середній відсоток задоволених гостей, що підтверджено високими оцінками на сайтах бронювання. Практично кожний готель, апарт-готель може задовольнити потреби найвибагливіших гостей міста. Згідно зі статистикою, на період високого сезону - з травня по вересень - основним джерелом бронювання є онлайн системи - більше 30%. (Booking.com, Expedia тощо). Для готелів цей вид бронювань є дуже затратним, а для туристів - не забезпечує нічим, окрім бронювання місця проживання. Зазвичай готель потім бере на себе піклування про гостей: знаходить певні екскурсії, трансфери, ресторани тощо. Та за якість цих додаткових послуг готель не може відповідати. Тому вважаю доцільною співпрацю з туристичним оператором по в'їзному туризму, який брав би на себе повну відповідальність за гостей за дверима готелю. Це украй важливо для розуміння гостем, що він знаходиться у безпеці та може розраховувати на будь-яку допомогу, у тому числі при настанні страхових випадків. Одеса та одеський регіон цілком можуть стати привабливішими у туристичному плані, якщо окрім любові до рідного краю, ми забезпечимо безпеку та надійність. Сподіватимемося на те, що регіон зможе бути представленим на всіх ключових туристичних виставках з гідною програмою різноманітного відпочинку у будь-який сезон. назад >>>
|