Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Попри вибухоподібне зростання авіаперевезень в Україні, в першу чергу - на європейському напрямку, ринок авіапослуг в нашій державі ще далекий від повної відкритості. Так до нас, нарешті, прийшов Ryanair, здійснивши традиційну для цієї авіакомпанії масову експансію, суттєво розширив мережу своїх маршрутів і звичний для українського пасажира Wizz Air. Однак «Відкритого неба», про яке так люблять говорити вітчизняні політики, з Європейським Союзом в України поки що немає. Більше того, наразі незрозуміло, коли цю угоду буде, нарешті, укладено та імплементовано. Тож станом на сьогодні як українські, так і європейські авіакомпанії літають на міждержавних маршрутах відповідно до двосторонніх угод.

ТРИ ВИДИ ДВОСТОРОННІХ УГОД
Деякі із європейських держав, наприклад, Польща чи Німеччина, повністю лібералізували сполучення з Україною, інші держави хоч і зняли обмеження на кількість призначених авіакомпаній та частотність рейсів за міждержавними напрямками, але авіакомпанії з третіх країн до обслуговування цих напрямків не допускають. Саме тому Ryanair та Wizz Air практично безперешкодно літають між Україною, Польщею та Німеччиною, проте немає жодного рейсу цих авіакомпаній до України з Італії': ця країна дозволяє літати на міждержавних маршрутах лише українським та італійським компаніям (виняток - лише іспанський лоукостер Vueling).
Деякі ж європейські держави, такі, як Нідерланди, Франція або ж Чехія, дотримуються найжорсткішої політики в галузі двостороннього авіасполучення. Це означає, що, відповідно до чинних міжурядових угод, рейси між Україною та цими державами можуть виконувати лише призначені перевізники, з обумовленою частотністю, а подекуди ще й лише до визначених пунктів прибуття. Саме тому немає й не може бути лоукостерних рейсів тих-таки Wizz Air з Києва до Праги, саме з цієї причини румунський перевізник Blue Air так і не полетів з Брно до Львова, а Ryanair не відкрив сполучення між Києвом та Ейндховеном.
УКРАЇНА - ФРАНЦІЯ: ПОТЕПЛІННЯ НА ЧАСІ?
Подібна ситуація складається й у авіаційному сполученні між Україною та Францією: чинна міждержавна угода про авіаційне сполучення донедавна регулювала кількість авіакомпаній з кожної сторони (по одній) на рейсах між нашими державами, а також кількість частот на маршруті Київ - Париж (14 частот для кожної зі сторін). На інших міждержавних маршрутах квота була й залишається ще жорсткішою: по 7 частот на тиждень з кожного боку. Інша річ. що, за деякими рідкісними випадками, регулярне сполучення між, скажімо, Одесою та Марселем не виконується взагалі, тож навіть такі жорсткі квоти перевізниками не вибираються.
Тому повідомлення, яке поширилося у вітчизняних ЗМІ наприкінці січня про те, що у квітні на лінію між французькою та українською столицями приходить новий авіаперевізник, який здійснюватиме додаткові 4 рейси на тиждень, професійна громадськість зустріла з подивом: як таке можливо?
Виявляється, таки можливо, бо за результатами українсько-французьких переговорів на авіаційну тематику Франція тимчасово, до укладання угоди про САП з Євросоюзом, погодилась розширити список призначених авіакомпаній (до двох з кожного боку) та збільшити кількість частот на лінії Париж - Київ (на 4 з кожної сторони). Із французького боку додаткові частоти обслуговуватиме авіакомпанія Aigle Azur, з українського - та, яку призначить Державіаслужба.
Чому та для чого так сталося? Адже не секрет, що Франція - це одна з найконсервативніших держав, у тому числі й щодо авіасполучення з третіми країнами. Не забуваймо, що саме Франція виконувала роль потужного гальма у справі надання Україні безвізового режиму, та й щодо угоди про Асоціацію також був відчутний спротив з боку Парижу. Але все це вже в минулому, тим не менше, Франція, як і раніше, розглядає Україну як «зону підвищеної турбулентності». Це - слова директора представництва Air France - KLM в Україні Корнеліуса ван'т Хофа, які він промовив на прес-конференції для українських журналістів на початку минулого року. При цьому додавши, що альянс не планує розширення маршрутної мережі в Україну.
«БЛАКИТНИЙ ОРЕЛ» ЯК ПРОБНИЙ КАМІНЬ?
Однак за рік дещо змінилося. Припустимо, що Франція побачила інтерес українців до цього напрямку, відтак погодилася трохи лібералізувати міжурядову угоду та призначила на маршрут між Парижем та Києвом авіакомпанію, яка в основному обслуговуватиме р2р-потоки. Знову ж таки, припустимо, що ця сама авіакомпанія, назва якої з французької перекладається, як «Блакитний орел», виступає своєрідним пробним каменем в українському городі. Якщо все буде гаразд, й напрямок користуватиметься попитом, не виключена подальша лібералізація угоди та прихід на лінію таких перевізників, як, наприклад, Transavia France. Якщо ж український напрямок «схлопнеться» у силу якихось причин внутрішнього чи зовнішнього характеру, Aigle Azur спокійнісінько піде, а Air France скоротить кількість частот до можливого мінімуму. Однак будемо сподіватися, що цей сценарій не реалізується.
Хто з українських перевізників може заповнити додаткові частоти на Париж? Крім цілком очевидного варіанту - МАУ, це може бути афілійована з «Міжнародними авіалініями України» авіакомпанія Windrose. Цілком можливим варіантом виглядає й Wizz Air - але у вигляді «дочки» Wizz Air Ukraine, якщо материнська компанія погодиться її реанімувати. Розмови про це йдуть вже протягом кількох місяців, і не виключено, що саме такий аргумент може схилити чашу терезів на користь відновлення операційної діяльності української «дочки» угорського лоукостера.
Нарешті, на додаткові частоти на Париж цілком зможе претендувати й SkyUp - цей перевізник вже запустив кілька регулярних рейсів до Європи, тож цілком можливо, що й Париж, як високомаржинальний у нинішніх умовах маршрут, привабить цю авіакомпанію.
Утім, найближче майбутнє покаже, а поки що зазначимо, що навіть при такому, порівняно невеликому, розширенні авіасполучення, Франція як туристичний напрямок має стати для українців трохи доступнішою. Адже для багатьох із наших співгромадян ця країна починається з Парижа, й багато хто хотів би відвідати французьку столицю за порівняно невеликі кошти. Це можливо й зараз - наприклад. із пересадками. Або ж за допомогою автобусного сполучення. Однак за наявності конкуренції авіакомпаній на прямих рейсах ймовірність зниження цін на квитки збільшується - це ази авіагалузі. А для тих, хто, крім Парижу, прагне відвідувати інші туристичні атракції Франції, розширюються можливості мандрувати тамтешніми залізницями, в тому числі швидкісними потягами TGV.

Євген ХАЙНАЦЬКИЙ, генеральний директор авіакомпанії SkyUp Airlines
На найближчій комісії Державіаслужба України розглядатиме в тому числі й нашу заявку на частоти до Парижу. Наша компанія орієнтована на розвиток регулярних рейсів до держав Євросоюзу. Зокрема, ми вже опановуємо напрямки до Іспанії, Італії, Болгарії та Кіпру. Тому немає жодного сумніву, що нас дуже цікавить можливість здійснювати перевезення до Франції, до того ж ми не збираємось зупинятися на Парижі: у перспективі ми плануємо літати й на інших напрямках до цієї країни, зокрема, до Ніцци. Однак для нас, як для українського авіаперевізника, найголовніше для реалізації таких планів - отримати призначення для польотів до Франції.

назад >>>