Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Сучасний туризм неможливий без повітряного сполучення. Після здобуття Україною незалежності цивільна авіація отримала новий імпульс для розвитку. Так, були кризові періоди, але подорожувати літаками в Україну чи за її межі з кожним роком ставало простіше й зручніше.
ЯК ВСЕ ПОЧИНАЛОСЯ
У вересні 1992 року Україна стала членом ІКАО, у травні 1993 року прийняла власний Повітряний Кодекс. Рейси між містами України почала виконувати авіакомпанія «Авіалінії України».
Але молода країна не мала власної авіакомпанії , яка могла б конкурувати з іноземними перевізниками. Виникла необхідність створити таку. Нею стали «Міжнародні Авіалінії України» (МАУ). Авіакомпанія була заснована у 1992 році і відповідала міжнародним стандартам.
У 1994 році розпочала свою роботу авіакомпанія «Аеросвіт». Свого часу вона перша з європейських компаній виконала прямий рейс в Бангкок.
По-різному складалися долі перших українських авіакомпаній. Але ми маємо бути їм вдячні за те, що на своїх крилах вони підняли український виїзний туризм. На початку 2000-х, завдяки чартерним рейсам цих авіаперевізників, українці відкривали для себе морські курорти Туреччини, Єгипту, Болгарії, Шрі Ланки, Таїланду, В’єтнаму.
ЛОУКОСТЕРИ ПРОБИВАЮТЬ ВІКНО В ЄВРОПУ
Окремо варто сказати про бюджетні авіакомпанії чи лоукостери. Так склалося, що авіаподорожі за двадцять-тридцять євро українським громадянам довгий час здавалася фантастикою. Зміни на краще почалися у 2008 році. Тоді на українському ринку розпочала роботу авіакомпанія Wizz Air. У грудні 2009 р. вона виконала перший рейс за межі України — до Лондона.
Тоді авіакомпанія вперше в історії України провела розпродаж квитків по ціні 9 грн в один бік (на той час це становило близько $1,5).
Так, для подорожі необхідно була віза. Але з кожним роком її отримання ставало все меншою проблемою.
Паралельно з розвитком організованого туризму бурхливо розвивається туризм самостійний. В європейські країни починає мандрувати молодь. Так, рейсів Wizz Air з України тоді було не так і багато. Але варто було долетіти до Катовіце (один з базових аеропортів Wizz Air у Польщі) і можна було пересісти на рейс у будь-який регіон Європи.
В української молоді з’являється звичка мандрувати без валіз, лише з рюкзаком, шукати через інтернет бюджетні хостели, полювати на акційні авіаквитки. З традиційними туристичними медіа починають жорстко конкурувати тревел-блогери.
Наступна знакова подія в сфері лоукостерів сталася аж через 10 років після приходу на наш ринок Wizz Air. Весь цей час тревел-спільнота чекала на прихід в Україну авіакомпанії Ryanair. Комусь це може здатися дивним, але поява літаків цього лоукост-гіганта в аеропортах України для багатьох символізував приєднання нашого суспільства до Європи. Особливо після отримання Україною безвізового режиму з державами шенгенської зони. І от, в 2018 р. Ryanair виконала перший рейс Київ-Берлін. Медіа писали, що початок роботи ірландського перевізника — чи найбільша подія в авіаційній сфері України того часу.
Черговий етап в еволюції авіакомпаній-лоукостерів проходить на наших очах. Йдеться про вітчизняних перевізників, що працюють по бюджетній бізнес-моделі. У квітні виконав свій перший рейс літак авіакомпанії Bees Airline. Бюджетна бізнес-модель також використовується авіакомпанією SkyUp.
Пандемія загальмувала діяльність лоукостерів. Але не зруйнувала. За останній час вони активно відновлюють свою діяльність в Україні. Так, Ryanair нещодавно почав літати зі Львова на Кіпр та північ Італії.
А лоукостер Wizz Air цього літа повернувся в головний аеропорт України після десятирічної перерви.
В липні авіакомпанія Wizz Air Abu Dhabi відкрила сполучення по маршруту Київ-Абу-Дабі.
Зміни, що відбуваються у світі, позначаються і на цивільній авіації. Десятки років Саудівська Аравія мала репутацію держави дещо загадкової та доволі складної в плані подорожей. Тому перший рейс саудівського лоукостера Flynas був повною несподіванкою для багатьох. «Експансія» авіаперевізників з Близького Сходу, до речі, продовжується. В липні перший рейс по маршруту Ель-Кувейт-Київ виконала кувейтська авіакомпанія Jazeera Airways. Український турбізнес позитивно сприйняв нові напрями. Адже вони обіцяють нових туристів в Україну.
БОРИСПІЛЬ І СІКОРСЬКИЙ – ЧЕРЕЗ ТЕРНИ ДО ЗІРОК
Криза, викликана пандемією, не оминула повітряні ворота столиці України. Ще в травні міжнародний аеропорт «Бориспіль» увійшов до топ-15 найбільших аеропортів Європи за кількістю пасажирів. Бориспіль випередив аеропорти Відня, Риму, Лісабону, Афін, Мюнхену, Женеви, Цюриха, Мілана, Барселони, Брюсселя, Стокгольму, Варшави та ще понад 300 найбільших аеропортів Європи, посівши 14 місце. Про це говориться в звіті ACI Europe (Міжнародної ради аеропортів Європи). А вже в червні 2021 міжнародний аеропорт «Бориспіль» обслужив 938674 пасажирів.
Всього ж за півроку з Борисполя вирушили в подорож 3 396 944 пасажирів. З них на міжнародні рейси припало 3143,7 тис. чоловік. Ще 253,2 тис. клієнтів аеропорту були пасажирами внутрішніх рейсів. Загалом, у порівнянні з аналогічним періодом минулого року, кількість мандрівників зросла на 35%. Ці показники становлять половину від результатів, що були показані у докризовий 2019 рік.
РЕГІОНАЛЬНІ АЕРОПОРТИ НАБИРАЮТЬ ОБЕРТІВ
Теоретично, в кожній області України має функціонувати щонайменше один аеропорт. Це понад два десятки повітряних гаваней. Поступове відновлення їх роботи передбачене Державною цільовою програмою розвитку аеропортів на період до 2023 р. Нажаль, реалізація програми ускладнилася з об’єктивних причин. Тому далі розповімо тільки про ті аеропорти, які дійсно відіграють важливу роль у підтримці виїзного та внутрішнього туризму.
За статистикою, в червні в трійку кращих увійшли аеропорти Бориспіль (938,7 тис. пасажирів), Львів (183,2
тис.) та Одеса (129,1 тис.).
Цікаво, що аеропорт Харкова, який займає четверте місце в списку, став одним з двох (такого ж результату досягло Запоріжжя), що подолали планку показників докризового червня 2019 року. При цьому навіть вже існуючі можливості інфраструктури повітряної гавані Харкова забезпечують йому розвиток на майбутнє.
Залишається лише повернути в аеропорт авіаперевізників, що призупинили польоти сюди в кризові роки.
Загалом, за повідомленням Державіаслужби, українські аеропорти в червні обслужили 1 млн 617,1 тис. пасажирів, а в першому півріччі — 5 млн 479,1 тис.
Те, що українські повітряні гавані почали оговтуватися після кризи, свідчить не лише ріст пасажиропотоку. Так, лише за один день, 2 липня відразу кілька авіакомпаній започаткували маршрути до Львова. Lufthansa та Austrian Airlines додали нічні польоти Львів-Франкфурт та Львів-Відень на додаток до денних. Окрім цих двох представників Lufthansa Group, до Львова повернулася латвійська airBaltic. І це після півторарічної паузи!
Нарешті лоукостер Ryanair запропонував повітряні подорожі на Кіпр (Пафос) та італійський Турін.
Продовжився розвиток інфраструктури аеропортів. В середині липня аеропорт Одеси призупинив роботу на один день. Причина була досить вагома — одесити вводили в експлуатацію нову злітно-посадкову смугу. Вона може без обмежень приймати всі середньомагістральні Boeing 737 и Airbus A320. Також вона готова до прийому далекомагістральних Boeing 767-300.
Одночасно зі смугою запрацював на повну потужність новий перон біля новенької будівлі терміналу. Він розрахований на одночасний прийом восьми літаків Boeing 737 та Airbus A320. А на двох стоянках тепер є можливість припаркувати широкофюзеляжні Boeing 767.
Багато років простоював аеропорт міста Ужгорода. Він знаходиться поряд з кордоном. Відсутність певних домовленостей заважала нормальній роботі аеропорту. Цього року Україна та Словаччина дійшли згоди і в червні почалися регулярні рейси між обласним центром Закарпаття та Києвом. Покищо Ужгород приймає три щотижневих рейси. Але попит на новий напрямок стабільний. Тому авіакомпанія WINDROSE поставила на маршрут 72-місні ATR 72 замість Embraer 145, розрахованих на 48 пасажирів.

назад >>>