Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Так вже склалося, що 90% туристичних атракцій, що цікавлять українців, знаходяться у країнах, для в’їзду до яких нашим громадянам необхідно оформлювати візи. У тому числі шенгенські, які є одними з найпопулярніших іноземних віз для наших співгромадян.
Протягом багатьох років «Український туризм» приділяє серйозну увагу питанням оформлення іноземних віз для українських туристів. Ми відслідковуємо ситуацію, яка складається на ринку послуг візового асистансу, здійснюємо моніторинг термінів подачі документів до тих чи інших консульств, піднимаємо проблему візового посередництва, зокрема, діяльності в Україні так званих «візових центрів», тобто зовнішніх аутсорсингових провайдерів, публікуємо списки акредитованих у консульських установах туроператорів, а також висвітлюємо проблематику взаємин туристичних компаній та іноземних консульских установ.
Одним з результатів здійснюваної нами діяльності на візовому напрямку є висновок: незважаючи на спроби уніфікації вимог до оформлення віз громадянам третіх країн, а відтак і України (здійснену, зокрема, шляхом ухвалення Візового кодексу Європейського союзу), консульські установи різних держав порізному ставляться до українців – візових аплікантів, а відтак і до співпраці з українськими туристичними компаніями. Наприклад, якщо держави так званої «старої Європи» (передовсім Німеччина та Франція) встановлюють відчутну кількість перешкод (так званих «бар’єрів») на шляху дотримання шенгенських віз українськими громадянами, то деякі інші держави установлюють більш сприятливий режим оформлення віз для в’їзду на свою територію, а через неї – й до інших держав Шенгенської угоди. До цих держав передусім слід віднести Угорщину, Словаччину, Литву, Латвію, Естонію, Польщу, віднедавна Іспанію, а також Грецію. У консульствах цих держав вимоги до аплікантів не є завищеними (наприклад, польські консульства видають візу лише за наявності підтвердження оплати місця проживання, наприклад, готельного номера), візи оформлюються протягом нетривалого часу, а кількість відмов мінімальна.
Однак досі, незважаючи на усі спрощення процедури оформлення шенгенських віз деякими консульствами, діяло непорушне правило: громадянам, які в’їжджають на територію держав Шенгенської угоди, оформлювалася лише віза, яка передбачала ОДНОРАЗОВИЙ в’їзд до Європи. Іншими словами, донедавна вважалося, що віза з метою поїздки «туризм» багаторазовою не може бути у принципі.
Проте ніде в установчих документах, передусім у Візовому кодексі, такої заборони немає. Зрозуміло, що національні законодавства усіх країн Шенгенської угоди (так само, як і документи Євросоюзу) пояснюють, кому може бути оформлено багаторазову візу. Проте усі ці пояснення, по суті, зводяться до одного: багаторазову візу може бути оформлено тому громадянину, який доведе, що він потребує регулярних поїздок до Шенгену.
Проте ситуація в Європі змінюється, криза в деяких державах Шенгенської угоди набирає обертів, тож уряди цих держав змушені залучати нетрадиційні джерела поповнення своєї казни. У тому числі залучаючи на свої курорти та до атракцій іноземних туристів, у першу чергу– з тихтаки «третіх країн», а значить й із України. Перше, що спадає на думку – це граничне полегшення процедури оформлення віз, що ми і спостерігаємо на вже перерахованих вище напрямках. А також максимальне посилення співробітництва з туроператорами. У результаті наприкінці літнього сезону при подачі документів через туроператора шенгенську візу в консульстві Греції в Києві можна було оформити протягом однієї доби – випадок у шенгенській практиці безпрецендентний.
Проте, вочевидь, для залучення бажано кількості туристів і цього виявилося замало. Відтак те ж саме грецьке консульство у Києві пішло на ще один безпрецендентний крок: клієнтам туроператорів, які відправляють туристів у тури, що мають комерційну складову (наприклад. у так звані «шубні» тури), оформлюється річна мультивіза.
На перший погляд, це може здатися черговою аферою від так званих «сірих» посеред ників та маклерів, про яких на сторінках УТ згадувалось неодноразово. Та, з іншої точки зору, подібні пропозиції висловлюють солідні туроператори, які давно та успішно працюють на грецькому напрямку. Наприклад, «Музенідис Тревел». Оскільки у нас немає жодних підстав сумніватися чистоті та законності бізнесу цих туроператорів, відтак немає жодного сумніву, що відсьогодні українські громадный отримали унікальну можливість багаторазового в’їзду до країн Шенгенської угоди саме з туристичною метою. Причому повністю легально та без жодних переплат: туроператоры не стягають додаткових коштів за оформления мультивізи.
На наш погляд, у такій ситуації виграш мають усі: Греція залучає додатковий турпотік на свої курорты та до инфраструктурних об’єктів, туристи після відвідання Греції мають можливість протягом року повернутися на ІЇ курорти, або ж відправитись до інших шенгенських держав, включаючи найзакритіші з них, або ж до деяких країн, що визнають шенгенські візи, проте не є членами Шенгенської угоди (сьогодні такими є Болгарія, Кіпр, а з 2013 року, скоріш за все, стане Хорватія). I все це без нелегалыцини, переплат чи вимушеного звернення до різноманітних посередників на кшталт індійського візового центру VFS Global.
Важко сказати, наскільки приживеться така новація: проти неї можуть почати протестувати ті ж самі Німеччина чи Франція (пригадаймо, що під час «арабської весни», яка розпочалася в Тунісі, Франція погрожувала вийти з Шенгенської угоди, а разом з Німеччиною ініціювала перегляд Єврокомісією тексту цієї угоди. 1з цього поки що нічого не вийшло, та й українці — не араби, навряд чи у такий спосіб із нашої країни Полине нова хвиля нелегально! міграції (за даними міжнародних організацій, сьогодні більшість українських «нелегалів» або натуралізується на законних підставах, або повертається на Батьківщину). Тож таку ініціативу консульства Греції з подальшої лібералізації візового режиму між Україною та Евросоюзом можна лише вітати.
 

назад >>>