Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Восени 2012 року в Україні змінилося законодавство, відповідно до якого питаннями паспортизації громадян нашої держави замість МВС опікуватиметься новий державний орган – Державна міграційна служба України, яка з 1 січня 2013 року перепідпорядковує собі те, що багато хто досі називає ОВІРом. Отже, чинний порядок оформлення виїзних документів, передусім закордонних паспортів, буде змінено.

Як саме – наша сьогоднішня розмова із директором Департаменту паспортної роботи та громадянства Державної міграційної служби України Діною ПІМАХОВОЮ.

– Діно Вікторівно, що саме зміниться у системі оформлення закордонного паспорта, починаючи з 1 січня 2013 року? Куди відтепер необхідно звертатися громадянам, які бажають отримати такі документи?
– Сьогодні ми здійснюємо всі необхідні підготовчі заходи для того, щоб громадяни жодним чином не відчули незручностей у зв’язку із передачею функцій з оформлення паспортів громадянина України для виїзду за кордон від МВС до міграційної служби. Закордонні паспорти будуть оформлювати підрозділи ДМС, але вони будуть розташовані за тими самими адресами, що і відповідні підрозділи Державного департаменту громадянства і реєстрації фізичних осіб МВС України, які раніше надавали ці послуги. Хотіла б зауважити, що ДДГІРФО, а відтак і всі його підрозділи, ліквідуються у зв’язку зі створенням Державної міграційної служби України.
У серпні 2012 року ми вже провели аналогічну передачу функцій з оформлення паспортів громадянина України, і все відбулося без жодних затримок у видачі паспортів, скарг та нарікань з боку громадян. Отже, я впевнена, що так буде і в грудні-січні.
Нагадаю, важливим нововведенням українського законодавства (а саме, набуття 18 жовтня 2012 року чинності Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері міграції, та повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері зовнішніх зносин України» є право кожного громадянина України на отримання закордонного паспорта та проїзного документа дитини у будь-якому підрозділі ДМС України, незалежно від реєстрації місця проживання, і навіть у випадку відсутності такої реєстрації.

– Чи буде внесено якісь зміни до технологічної схеми оформлення паспортів для виїзду за кордон, дитячих проїзних документів, внесення змін до таких документів і т.ін.? Чи збільшиться (або, навпаки, зменшиться) обсяг документів, необхідних для оформлення «закордонного» паспорта?
– Сьогодні для того, щоб отримати закордонний паспорт, необхідні лише паспорт громадянина України, довідка про присвоєння ідентифікаційного податкового коду та військовий квиток для чоловіків призовного віку (1825 років). Отже, перелік документів скорочувати вже далі нікуди. Що стосується процедури – незручності при подачі заяви переважно пов’язані із непристосованістю приміщень, у яких знаходяться ці підрозділи до виконання цих функцій. Ми, звичайно, працюємо над тим, щоб розташувати наші підрозділи у комфортніших для громадян приміщеннях, але на це потрібні значні кошти й час.
У кожному випадку зміни адреси нашого територіального підрозділу ми в обов’язковому порядку заздалегідь повідомляємо місцеву громаду через регіональні та місцеві засоби масової інформації.

– Яким чином осередки очолюваної Вами Служби запобігатимуть утворенню черг (особливо у пікові періоди), а також браку цих документів у періоди підвищеного попиту на послугу оформлення закордонного паспорта? Ці явища спостерігаються протягом тривалого часу і досі їх остаточно не вдалося подолати...
– Сама можливість оформлення закордонного паспорта у будь-якому підрозділі міграційної служби повинна вирівняти навантаження на наші підрозділи та зменшити черги. Таким чином ми уникнемо ситуацій, коли в межах одного великого міста в одному районі черга на три години, а у сусідньому черги немає зовсім. І це при тому, що ці два підрозділи деколи знаходяться на сусідніх вулицях.
Що ж до сезонних навантажень, то їх уникнення здебільшого залежить від самих громадян. Паспорт громадянина України для поїздок за кордон видається терміном на 10 років, отже, якщо Ви знаєте, що влітку поїдете відпочивати до іншої держави, необхідно подбати про це заздалегідь та оформити паспорт у березні-квітні, коли черг практично немає. Аналогічною є ситуація із зимовим відпочинком. Іншого способу просто немає – жодна держава не може утримувати армію кваліфікованих державних службовців, які мають працювати лише декілька місяців на рік.

—  Чи буде запроваджено нові, інноваційні методи подачі заявки та оплати податків та зборів, необхідних для оформлення паспорта для виїзду за кордон: наприклад оформлення заявки на сайті Вашого відомства (чи його місцевого осередку), сплати зборів кредитного карткою, он лайн трекінг ступеню готовності виготовлення паспорта і т.п.?
—  Ці процеси вже започатковано, але їх упровадження вимагає потужної технічної бази, значних капіталовкладень та відповідного законодавчого забезпечення. Електронний документообіг в Україні лише починає набирати оберти,
і міграційна служба сьогодні вже веде підготовчу роботу на цьому напрямку. Коли ми створимо електронну систему обліку громадян України, сам процес оформлення паспортних документів займатиме лічені години. Для прикладу — ця система сьогодні вже успішно працює у Грузії, але виключно для громадян, дані яких вже внесені до відповідного реєстру.
Що ж до заповнення заявок та вчинення інших дій через Інтернет, важливо розуміти, що далеко не всі громадяни України поки що мають безперешкодний доступ до Інтернету. Для прикладу, навіть упровадження в експериментальному режимі онлайн запису в чергу у Міжрегіональному центрі видачі паспортних документів у Бортничах викликало багато нарікань з боку громадян, що проходять через «живу» чергу. Крім того, при оформленні закордонного паспорта наш працівник фотографує заявника та відразу перевіряє, чи відповідає фотографія вимогам закону. Дистанційна подача заявки у цьому випадку може суттєво ускладнити процес.

– Багато туристичних компаній надають громадянам послуги асистансу в оформленні закордонного паспорта. Деякі з них прагнуть розширити перелік цих послуг та, наприклад, оформлювати заявки на закордонний паспорт у себе в офісі шляхом облаштування автоматизованих робочих місць із можливістю відправлення даних на центральний сервер ДМСУ. Чи передбачається створити нормативно-правову базу для такого співробітництва (правила акредитації та внесення в реєстр асистуючих компаній, інструкцію про навчання відповідальних співробітників, вимоги до облаштування робочого місця оператора АРМ і т.д.)? Узагалі, чи зацікавлена ДМС України у співпраці з туристичними компаніями?
– Відповідно до чинного законодавства України щодо захисту персональних даних, така схема практично неможлива. Ми не можемо нести відповідальність за дії працівників туристичних фірм або будь-яких інших організацій. Ми також не можемо бути впевненими у тому, що персональні дані, надані таким організаціям для подальшого передавання міграційній службі, будуть надійно збережені (мова йде як про технічну захищеність, так і про людський фактор). Ми не маємо права також надавати стороннім особам доступ до баз даних, які містять персональні дані громадян – ці бази даних є закритими та надійно захищеними.
Тому нашим пріоритетом сьогодні є розширення переліку підрозділів ДМС України, які будуть здійснювати оформлення проїзних документів, а також покращення умов розташування та технічного забезпечення підрозділів ДМС. Це вже найближчим часом дозволить зменшити навантаження та черги, навіть у «пікові» сезони.

ВІД РЕДАКЦІЇ
Керівництво новоутвореної структури, яка перебирає на себе процедуру паспортизації громадян України, щодо питань співпраці у цій галузі з туристичними компаніями висловилося досить категорично: стороннім особам у системі оформлення державних документів, що посвідчують особу громадян України, не місце: Державна міграційна служба України видаватиме паспорти одноосібно, без будьякого посередництва. Хоча з деякими аргументами пані Пімахової погодитися важко – так, туристичні компанії мають доступ до персональних даних своїх клієнтів вже завдяки тому, що здійснюють процедури візового асистансу. Проте в цілому з позицією ДМС України можна погодитися: усюди в світі оформлення та видача паспортних документів є державною справою, яку здійснюють виключно державні органи. Інша річ, що для здійснення деяких операцій (наприклад, друку бланків паспортів або інших його складових, таких, як полікарбонатна сторінка з персональними даними, або чіпів з біометричною інформацією) можуть залучатися й інші компанії, у тому числі приватні.
Що ж, будемо сподіватися, що ДМСУ вдасться зробити те, на що так і не спромоглося МВС: а саме, ліквідувати хронічні черги та екстрим при оформленні закордонних паспортів. А також дати, нарешті, чітку відповідь: чи існують хоча б якісь законні підстави для посередницької діяльності сторонніх осіб в отриманні громадянами України закордонних паспортів. Якщо таких підстав немає, чи здійснюватимуться якісь кроки з метою припинення цієї протизаконної діяльності?

назад >>>