
Попри сталі уявлення багатьох з наших співгромадян, в індустріальних регіонах нашої держави цілком успішно може розвиватися туристична галузь. Непоганий приклад демонструє Донецьк, який завдяки Євро2012 суттєво оновив туристичну й транспортну інфраструктуру, наявність якої, утім, є необхідною, проте не достатньою умовою для формування туристичних потоків до регіону. Інша складова – це туристична інформація, відповідно до якої туроператори формують турпродукт, а туристи його споживають. Завдання постачати усіх зацікавлених осіб туристичною інформацією, а також брати участь у розробленні та впровадженні у життя конкурентоспроможного турпродукту, наявність якого уможливить стабільну діяльність туристичних компаній, що спеціалізуються на в’їзному та внутрішньому туризмі, зазвичай виконують спеціальні структури, організовані як центральною, так і місцевою, владами. Це є загальносвітовою практикою, й Україна тут не є винятком. Сьогодні редакція УТ надає слово керівникові комунального підприємства «Туристично-інформаційний центр міста Донецька» пані Талії Валетовій, яка ділиться досвідом створення конкурентоздатного туристичного продукту на теренах промислового регіону. – Пані Таліє, будь ласка, познайомте читачів УТ з динамікою туристичних потоків до Донецька протягом останніх 34 років. Наскільки значимою, на Ваш погляд, у цих показниках є діяльність Донецького ТІЦ? – Україна багата на туристичні об’єкти, історичні та архітектурні пам’ятки. У деяких регіонах країни туристична інфраструктура є більш-менш розвиненою (переважно у Львові, Києві та Одесі). Але Євро2012 залучило в Україну, зокрема, й у місто Донецьк, тисячі європейців, які з’їжджалися не лише на футбол, але й за новими враженнями. Завдяки Євро2012 ситуація в Донецьку змінилася докорінно. Остаточних даних ми ще не маємо, оскільки рік ще не закінчився, проте з упевненістю можна сказати, що динаміка туристичних потоків у нашому місті протягом 2012 року виросла в кілька разів. Імідж міста на світовій арені залежить від вражень туристів. Завдяки Євро Донецьк отримав чудовий шанс познайомити своїх гостей не лише зі стадіонами та матчами, готелями та ресторанами, а й з красою нашої природи, пам’ятками історії та архітектури, надав їм можливість відчути гостинність міста та щирість його мешканців. Ще 2010 р. рішенням міської ради було створено комунальне підприємство «Туристичний інформаційний центр міста Донецька», основними напрямами діяльності якого є забезпечення умов для розвитку туристичної галузі та створення туристичного продукту. Завдання центру – зробити місто конкурентоспроможним на внутрішньому та зовнішньому туристичних ринках, а також популяризація позитивного іміджу міста та регіону, презентація найважливіших складових туристичного потенціалу, туристичне та екскурсійне обслуговування мешканців та гостей міста, надання послуг перекладачів, бронювання готелів і т.д. Донецький ТІЦ спільно з Донецьким інститутом туристичного бізнесу підготували 18 туристичних маршрутів містом та областю, що дозволяє туристам ознайомитися з культурними, історичними та природними цінностями регіону. Сьогодні розвивається й напрямок промислового туризму – екскурсії в соляні шахти Соледара, на Артемівський завод шампанських вин, на виробництво «Сармат», в компанію «Київ Конті», кондитерську фабрику «АВК», «Вінтер». 6 липня 2012 року в місті Донецьку спільно з м. Рур (Німеччина), м. Катовіце (Польща) та м. Луганськ (Україна) проходив промисловий проект «Друга зміна. Ніч індустріальної культури». Цей проект привернув увагу багатьох місцевих жителів, а також іноземних туристів, які отримали інформацію про цей проект на Міжнародній туристичній виставці ІТВ 2012 у Берліні та в туристичних інформаційних пунктах під час Євро 2012. Загалом «Другу зміну. Ніч індустріальної культури» в місті Донецьку відвідало близько 10 000 осіб. — Будь ласка, наведіть статистику звернень громадян та організацій до Донецького ТІЦ протягом останніх років. Чи збільшувались ці показники напередодні та під час матчів Євро2012? Якщо так, то наскільки? — З моменту створення КП «Туристичний інформаційний центр м. Донецька» і до початку ігор фінальної частини чемпіонату Європи з футболу Євро2012 організовано 7 оглядових автобусних екскурсій містом. 2012 року організовано 2 стаціонарні інформаційні пункти в Міжнародному аеропорту ім. С.Прокоф’єва та в центральній частині міста — у приміщенні загальноосвітньої школи №2, а також 27 мобільних інформаційних пунктів. Під час матчів Євро2012 близько 25 000 чол. скористалось послугами осередку Донецького ТІЦ в аеропорту та близько 10 000 відвідали туристичний центр у приміщенні школи №2. Було проведено 25 екскурсій для туристів та гостей міста французькою та англійською мовами, участь у цих екскурсіях прийняли 150 туристів. Це, у принципі, не так вже й багато, проте ми сподіваємось, що завдяки збільшенню інтересу на світовій арені після Євро до України в цілому, та до Донецька зокрема, кількість іноземних екскурсантів зростатиме. — Чи здійснює Ваше підприємство комерційну діяльність? Якщо так, то які саме послуги надаються на комерційній основі? – КП «Туристичний інформаційний центр міста Донецька» здійснює як некомерційну, так і комерційну діяльність. До безкоштовних послуг належать: – надання інформації про можливості відпочинку та подорожей регіоном; – надання інформації про турагентства, турфірми та туроператорів, що діють у регіоні; – підготовка та розповсюдження довідників, брошур, сувенірів, тощо; – сприяння організації бізнес зустрічей, семінарів, конференцій; – сприяння суб’єктам туристичної діяльності у пошуку та встановленні ділових контактів та зв’язків з органами влади; – збір інформації про стан туристичної індустрії, аналіз та дослідження; – надання інформації про транспортні послуги: таксі, громадський транспорт, водний транспорт, автобусні перевезення тощо; – надання інформації про тури визначними місцями: оглядові тури, спеціальні екскурсії; – надання інформації про значні культурно-мистецькі та спортивні події тощо; – надання інформації про заклади розміщення тощо; – надання інформації про заклади харчування; – надання інформації про спортивну інфраструктуру; – надання спеціальної (додаткової) інформації: лікарні, міліція, аптеки, консульства, урядові установи тощо; – підготовка, видання та розповсюдження інформаційних матеріалів про туристичний потенціал міста. Уся ця діяльність здійснюється за кошти міського бюджету, відповідно до якого передбачене фінансування нашого підприємства. Проте ми надаємо й послуги на комерційній основі, які, відповідно, є платними для замовників. Сьогодні це організація оглядових та тематичних екскурсій Донецьком та територією області, а також надання послуг екскурсоводів та перекладачів з іноземних мов. – Чи зацікавлене Ваше підприємство у співпраці з аналогічними структурами, а також з туроператорами – як українськими, так і зарубіжними? – Так, безумовно, ми зацікавлені у співпраці як з державними та комунальними структурами, подібними нашій, так і з туроператорами. Це допоможе розвивати туризм як у Донбасі, так і в Україні в цілому. Сьогодні КП «Туристичний інформаційний центр м. Донецька» співпрацює з кількома українськими ТІЦ, наприклад, Харківським обласним туристсько-інформаційним центром, Київським туристичним інформцентром, ТІЦ м. Євпаторія та іншими. Не виключаю, що на момент виходу цього інтерв’ю з друку в нас з’являться угоди про співпрацю і з туроператорами, екскурсійними бюро та донецькими об’єктами туристичної інфраструктури – ми сьогодні ведемо інтенсивну роботу із налагодження партнерства з туристичним бізнесом. – Якою є структура інформаційних пунктів Донецького ТІЦ? Чи залежить обсяг інформації та послуг, що їх можна отримати в цих пунктах, конкретно від пункту? – Комунальне підприємство «Туристичний інформаційний центр міста Донецька» є окремим суб’єктом правовідносин у галузі туризму, діяльність якого має культурно-просвітницьку, інформаційну спрямованість, створене відповідно до Закону України «Про туризм», Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Господарського кодексу України, Цивільного кодексу України. Центр в організаційній формі комунального підприємства засновано згідно з рішенням Донецької міської ради від 24.09.2010 № 48/21 «Про створення комунального підприємства «Туристичний інформаційний центр міста Донецька». Управління Центром в якості вищого органу здійснює засновник в особі представницького органу – Донецької міської ради та його уповноважений орган – управління культури і туризму Донецької міської ради. Сьогодні КП «Туристичний інформаційний центр міста Донецька» має 3 офіси та 7 чоловік у штаті. Обсяг надання інформації та послуг у трьох інформаційних центрах різниться. Якщо до інформаційного центру в терміналі міжнародного аеропорту ім. С.Прокоф’єва звертаються за допомогою зорієнтуватися в місті та отримати туристичні мапи та путівники, то в осередках Донецького ТІЦ у центрі міста попитом користуються такі послуги, як організація екскурсій, сюди приходить за інформацією щодо закладів харчування, розміщення та про можливості відпочинку та подорожей регіоном. — Чи бере участь Донецький ТІЦ у розробці Донецького регіонального турпродукту? Якщо так, то з ким Ваше підприємство співпрацює та в чому полягає внесок Центру в цю діяльність? — Так, КП «Туристичний інформаційний центр міста Донецька» бере участь у розробці міського і регіонального турпродукту. Туристичні продукти розробляються спільно з Управлінням культури і туризму Донецької міської ради, Управлінням культури і туризму Донецької облдержадміністрації та Донецьким інститутом туристичного бізнесу. Внесок КП «Туристичний інформаційний центр м. Донецька» у створення турпродуктів полягає безпосередньо у розробці туристичного маршруту, у складанні технологічної карти екскурсії, «портфелю екскурсовода» та ін. Хотіла б також зазначити, що Донецький ТІЦ також бере участь у програмах транскордонного співробітництва із сусідніми областями Росії, такими, як Ростовська область (м. Ростов на Дону), Білгородська область (м. Білгород) та деякими іншими прикордонними регіонами нашого сусіда. Співробітництво полягає в організації круглих столів, конференцій, форумів, виставок та ін. по обміну досвідом. Цікаво, що така співпраця в деяких випадках виходить за межі прикордонної: так, ми маємо тісні партнерські відносини зі Свердловською областю, центром якої є м. Єкатерінбург. Від Донбасу цей регіон знаходиться досить далеко — на Уралі, що жодним чином не заважає розвитку партнерських відносин у туристичній галузі. назад >>>
|