Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Хто возитиме пасажирів після відходу «АероСвіту»?

Обвал «Укравіагрупи» оголив небо?
Банкрутство «АероСвіту» стало однією з найбільш резонансних подій у новому році. Перевізник звернувся до господарського суду з відповідною позивною заявою у кінці грудня, посилаючись на серйозні фінансові труднощі, які не дозволять йому виконати свої зобов’язання перед кредиторами у повно-му обсязі. За даними компанії, ії заборгованість станом на 27 грудня 2012 року перевищувала 4,2 млрд грн, з яких 1 млрд грн припадав на частку ПАТ «Укртатнафта», яка є одним з основних постачальників авіаційного пального на вітчизняному ринку.
Така звістка викликала миттєву реакцію інших гравців. Кредитори почали вимагати грошей або ж припиняти співробітництво. Так, через скасування код-шерингових та інтерлайн-угод заручниками ситуації стали пасажири, які, маючи на руках квитки «АероСвіту», не мали можливості скористатися рейсами авіакомпаній-партнерів, які зазвичай відмовляли таким мандрівникам у посадці.
Але на цьому неприємності для пасажирів, а відтак і для агентів, не закінчилися. 10 січня ІАТА призупинила дії агентів, що пов’язані з оформленням квитків на рейси авіакомпанії «АероСвіт». Це значно ускладнювало роботу, оскільки перевізник не міг отримати кошти від продажу для забезпечення операційної діяльності. В результаті підприємство оголосило, що не буде працювати на середньомагістральних маршрутах, поверне літаки лізингодавцям та скоротить близько 70% своїх працівників. Пізніше апеляційний суд припинив провадження у справі про банкрутство і тим самим скасував мораторій на стягнення боргів.
Разом з «АероСвітом» неприємними новинами «порадували» і його колеги з альянсу «Українська авіаційна група». Так, авіакомпанія «Донбасаеро» також розпочала процедуру банкрутства, а «Дніпроавіа» оголосила про припинення польотів. До речі остання раніше оперувала досить потужним флотом з регіональних літаків Embraer-145, які зараз або ж простоюють, або ж розбираються у ангарах на запасні частини.

Хто ділитиме «АероСвітівський» спадок
Що ж очікує на ринок пасажирських авіаперевезень? До початку банкрутства авіакомпанія «АероСвіт» обслуговувала понад 80 маршрутів. 3 усієї мережі перевізник чомусь вирішив залишити собі найбільш витратні — далеко-магістральні. Так, у квітні підприємство виконуватиме польоти між Києвом та Нью-Йорком чотири
рази на тиждень, поступово збільшуючи їхню інтенсивність. У періоди максимального навантаження рейс буде здійснюватися щоденно.
Крім того, згідно з планами компанії, до початку періоду літньої навігації «АероСвіт» виконуватиме окремі рейси з Киева до Пекіна та Бангкока з урахуванням попиту та завантаження. Продаж квитків на регулярні польоти до цих міст буде відкрито після затвердження графіку їх здійснення влітку 2013 року. Що ж стосується флоту далекомагістральних літаків, то наприкінці січня «АероСвіт» вже повернув лізингодавцеві один Boeing 767-300 ER і тепер має у своєму парку сім таких машин.
Що стосується середньо-магістральних маршрутів, то на деяких з них працюватиме давній конкурент, а наразі союзник «АероСвіту» — «Міжна-родні авіалінії України» (МАУ). За словами виконавчого віце-президента компанії з комерції Сергія Фоменка, перевізник вже мав призначення на більшість з цих маршрутів ще задовго до банкрутства «АероСвіту», але не виконував власних рейсів з комерційних міркувань. Тепер МАУ відкривають 17 нових напрямків. Зокрема, з 13 лютого підприємство почало обслуговувати повітряні лінії Київ-Єреван та Київ-Баку. А з 22 лютого МАУ почали працювати між Києвом та московським аеропортом «Шереметьево», а також Санкт-Петербургом.
Пізніше, а саме 31 березня буде відкрито регулярні рейси з Києва до Варшави, Калінінграда, Вільнюса, Праги, Ларнаки, Ростова-на-Дону та Єкатеринбурга. У квітні-травні перевізник розпочне роботу на лініях Київ-Афіни, Київ-Новосибірськ, Київ-Бішкек, Київ-Нижньовартовськ, Київ-Батумі та Київ-Сочі. Для обслуговування цієї мережі МАУ почали експлуатувати два нових Boeing 737-800, що раніше літали під позивними «АероСвіту», і планує у квітні-травні взяти ще два. I на початку літньої навігації кількість повітряних суден цього типу у флоті перевізника зросте до восьми.
Крім того, бажання працювати на колишніх маршрутах «АероСвіту» виявила і єдина бюджетна українська компанія — «Візз Ейр Україна». Перевізник зацікавився вісімнадцятьма маршрутами, серед яких польоти з Києва до Тель-Авіва, Стамбула, Дубая, Вільнюса, Праги, Варшави, Бухареста, Софії, Ларнаки, Неаполя, Салонік, Москви, Санкт-Петербурга, Кишинева, Мінська, Астани, Єревана та Баку. Для реалізації цих планів лоукост збирається влітку збільшити флот з двох до чотирьох, а у перспективі — до восьми повітряних суден Airbus 320. Однак підприємство поки що не отримало відповіді від Державної авіаційної служби. Утім, ймовірність призначення WAU на ці маршрути можна оцінити як невисоку, тим більше, що частина з них вже зайнята МАУ.
Інші претенденти на колишні лінії «АероСвіту» — це компанії «ЮТейр Україна» та Air Onix. Перша з них висловила бажання зайняти майже усі маршрути колишнього лідера. Однак ці компанії не мають достатньої кількості літаків та персоналу для обслуговування такої великої мережі.

Чартери: еволюційний розвиток без революційних змін
А що ж чекає на ринок чартерних перевезень після припинення робота «АероСвіту» на середньомагістральних лініях? 2012року з 8,106 млн пасажирів, перевезених вітчизняними авіалініями, 2,176 млн припало на долю чартерів. На перший погляд, втрати будуть досить-таки серйозними. Але не треба забувати про те, що ще 2010 року коли до альянсу «Українська авіаційна трупа» долучилася авіакомпанія «Дніпроавіа», а також на постав! різноманітних угод почала співпрацювати «Роза Вітрів», у галузі виник досить потужний авіахолдинг, у якому кожен бренд виконував свою конкретну функцію. Зокрема, «АероСвіт» зосередився на регулярних міжнародних перевезеннях, «Дніпроавіа» працювала на регіональних маршрутах, а «Донбасаеро» з «Розою Вітрів» відійшли у чартерний сегмент.
Саме тому банкрутство «АероСвіту» призвело до певного перерозподілу ринку саме регулярних перевезень. Разом з ним склали зброю і колеги по альянсу. Однак на компанії «Роза Вітрів», яка формально до складу «Української авіаційної групи» не входить, але, за неофіційними даними, контролюється групою «Приват», ця криза фактично ніяк не позначилася. В результаті змін, яких зазнав альянс, перевізник отримав декілька додаткових літаків, які раніше експлуатувала «Донбасаеро». Тож компанія продовжує спокійно працювати у своєму сегменті. I поки що перевізник не бачить стрімкого зростання попиту на чартерні рейси після припинення середньо магістральних польотів «АероСвітом».
«Складно оцінити збільшення попиту у зв’язку з тим, що в останні роки «АероСвіт» мало займався чартерними перевезеннями, тому це навряд чи якимось чином вплине на нас. Сьогодні парк Windrose забезпечує достатнє покриття потреб туристичних компаній», — розповіли УТ у пресс-службі «Рози Вітрів». Наразі перевізник експлуатує сім літаків, з яких три Airbus 321 та чотири Airbus 320. У перспективі компанія планує
поповнювати свій парк повітряними суднами Airbus 321.
«Міжнародні авіалінії України» також не бачать радикальних змін на ринку в результаті банкрутства «АероСвіту». «У зв’язку с ситуацією навколо «АероСвіту» на чартерному ринку нічого особливо не змінилося, оскільки чартерних рейсів у цієї авіакомпанії не було. Є декілька чартерних рейсів, які МАУ виконують на тих маршрутах, де «АероСвіт» здійснював регулярні польоти. Це зимові напрямки — Софія та Бангкок. Влітку ми плануємо стандартну програму з Києва та регіонів», — прокоментували ситуацію у прес-службі МАУ.
Тому навряд чи туристичні компанії найближчим часом матимуть проблему дефіциту флоту українських авіакомпаній. Тим більше, що нові гравці на ринку також мають певні плани у чартерному сегменті.
Зокрема, «ЮТейр Україна», яка зараз виконує такі польоти на одному Boeing 737-400, розширюватиме флот середньомагістральних літа-ків. «Ми хочемо розширити наш чартерний ринок, і в «Борисполі» очікується Boeing 737-800», — заявляв раніше генеральний директор компанії Юрій Блаженков. Air Onix також прагне поповнити парк двома Boeing 737-400.
Отже, на нашу думку, очікувати радикальних змін на чартерному ринку не варто. Принаймні, не цього сезону.

До речі
Авіакомпанія «Мотор Січ» (М9) оголосила про початок польотів на маршруті Київ — Ужгород. Рейси здійснюватимуться 4 рази на тиждень повітряним судном АН-140 зі столичного аеропорту «Жуляни». Відправлення з Києва в 19.30, прибуття в Ужгород 21.15, відправлення з Ужгорода наступного ранку о 7.00, прибуття до Києва о 8.45.
Авіакомпанія «Мотор Січ» є структурним підрозділом однойменного запорізького виробника авіаційних двигунів — публічного акціонерного товариства «Мотор Січ». Базується в Запоріжжі, здійснює регулярні рейси до Києва та Москви, чартерні до Вінниці, а тепер і з Києва до Ужгорода. Починаючи з 25 січня 2013 року е членом BSP Україна.

Максим АРСЛАНОВ

КОЛИ ВЕРСТАВСЯ НОМЕР
Компанія «Дніпроавіа» повертається у вітчизняне небо та відновлює регулярне сполучення на внутрішніх рейсах Київ — Дніпропетровськ та Київ — Івано-Франківськ (на останньому протягом певного часу здійснювалися чартерні перевезення на замовлення гірськолижного курорту «Буковель»). Про це наприкінці лютого повідомив керівник підприємства Сергій Посилаєв. Рейси здійснюватимуться 4-ма бортами Embraer-145, які, за словами директора, під час вимушеного простою були піддані певній реновації. Остання включала у себе, зокрема, заміну крісел, обшивки та килимового покриття у салоні. Решта літаків, за словами пана Посилаева, проходить зараз регламентні роботи. Можливо. саме цей флот компанія планує використовувати для перевезень за літнім розкладом, оскільки планує відновити рейси на міжнародних маршрутах, зокрема, до Москви, Єревану, Тбілісі, Батумі, Відня, Стамбулу, Салоніків та Дубаї.
 

назад >>>