Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Якісно = дешево. Чи так буває?
Усім відомо: кожний товар має свою ціну, а якісний товар дешевим не буває. Хоча пропозиції деяких туристичних операторів, здавалося б, заперечують цю істину: так, протягом усієї зими туроператори Join Up! та NEWS Travel пропонували 8-денний відпочинок на Шрі-Ланці чи в Ґоа за $450550, включаючи авіапереліт. Зрозуміло, що ці пропозиції вважалися акційними, проте придбати тур за такою ціною було цілком реально протягом досить-таки тривалого часу.
Щось подібне відбувається й сьогодні, коли багато хто з туроператорів вже розпочав процедуру раннього бронювання на напрямки літнього відпочинку. Наприклад, у Греції, яка охоче відкриває візи громадянам України та максимально сприяє відпочинку наших співвітчизників на ІЇ курортах. Скажімо, Join Up! пропонує у червні 10денний відпочинок у Греції (готель Mitsis) для родини з 2х дорослих та 2х дітей вартістю близько 1300 євро. Така пропозиція позиціонується як акція: оплачується, мовляв, лише відпочинок дорослих у розмірі близько 650 євро за особу, діти ж відпочивають безкоштовно. Зрозуміло, що подібні пропозиції е й в інших операторів: наприклад, MIBS Travel сьогодні пропонує відпочинок на острові Кос від 440 євро, на Родосі — від 600 євро, а на Криті — від 351 євро.
Якщо ж розглядати пропозиції туроператора NEWS Travel, то відпочинок у Греції обійдеться при ранньому бронюванні від 295 євро на особу. При чому ці компанії запровадили розподілені схеми оплати продуктів, у той час як Join Up! вимагає 100% передоплату за свої тури. Зауважимо також, що станом на середину лютого багато готелів знаходяться вже у стоп-листах... Звичайно, в ранньому бронюванні немає нічого поганого — цю схему можна розглядати як залучення співінвесторів у формування турпродукту. В якості співінвестора тут виступають туристи, які отримують відчутні знижки як винагороду. Проте можливі ситуації, коли туроператори наперед збирають з туристів гроші, які спрямовують не на оплату ф’ючерсних контрактів, а на покриття заборгованості за попередній сезон. У такому випадку високим е ризик банкрутства туроператора у розпал сезону — свого часу саме так «прогоріли» Karya Tour та Zeta. Адже збір коштів наперед е ознакою «піраміди», результати якої загальновідомі. Тож якщо при застосуванні гнучкої системи оплати турист збереже принаймні частину своїх коштів, то при 100% оплаті втратить усе...

Балкани: чи виправдаються сподівання?
Одним з найпопулярніших напрямків літнього відпочинку українських туристів є балканські країни, розташовані на узбережжі Адріатичного моря, тобто Хорватія та Чорногорія. Протягом останніх років на цьому напрямку відбулись серйозні зміни: замість десятка невеликих компаній, які спеціалізувалися саме на адріатичному напрямку, в регіоні з’явились великі системні туроператори, такі, як «Тез Тур», який поглинув Adria Hit, ті ж таки NEWS Travel, Join Up!, а також Siesta. Ці туроператори анонсували суттєве розширення програм по Хорватії та Чорногорії, та не менш суттєве зниження цін. Більше того, подейкують, що з однією з цих компаній веде переговори великий російський туроператор, якого в Україні в першу чергу цікавить Адріатика. Враховуючи те, що сьогодні цілком очевидними є спроби перетягування частини бюджетного сегменту турпотоку з турецького напрямку на адріатичний, у випадку реалізації цього сценарію ціни на адріатичний продукт знизяться до небачених величин.
Проте хотілося б зауважити, що таке зниження якщо й буде досягнуто, то лише за рахунок демпінгу. Адже готельні послуги в країнах Адріатичного моря нестримно дорожчають: наприклад, чорногорські готельєри вже оголосили про збільшення цін на апартаменти й вілли приблизно на 10%. Єдине, що поки не зростає — вартість хорватських готелів. Адже Хорватія з 1 січня набула повноправного членства в Європейському Союзі, а це означав повернення повноцінного візового режиму для громадян України, Росії, Білорусі та інших пострадянських держав. Отже, туроператорам доведеться згадати, що таке акредитація в хорватському посольстві та забути про last minute trip’и. Навряд чи в таких умовах можна чекати на суттєве збільшення турпотоку — скоріше, тут йдеться про прогнозоване його зниження...
Теоретично зниження турпотоку на хорватському напрямку туроператори могли б компенсувати Албанією, яка где довго залишатиметься безвізовою.
Проте сьогодні цією країною в нашій державі системно ніхто не займається, тож для формування сталого турпотоку на цьому, абсолютно новому для українців, напрямку доведеться докласти чималих зусиль, при чому протягом тривалого часу — до літа встигнути розробити, вивести на ринок та «розкрутити» абсолютно новий продукт гарантовано не вдасться. Отже, залишається Чорногорія, ємність об’єктів розміщення у якій є далекою від потреб. А це автоматично призводить до підвищення цін на готельні послуги. Та й кількість слотів у Тіватському аеропорті не піддається штучному збільшенню — новим чартерам літати доведеться до Підгориці, а це призводить до однозначного підвищення вартості турпродукту за рахунок трансферу. Крім того, варто зауважити, що оголошені низькі ціни на відпочинок на Адріатиці мають наслідком додаткові витрати з боку туристів, адже проживання в апартаментах чи на віллах, як правило, не передбачає харчування.
Отже, тури до Адріатики виявляться не такими вже й дешевими — хіба що хтось із учасників ринку вирішить вдатися до демпінгу. Тож, підсумовуючи викладене, варто розуміти, що обіцяного перетику туристів із турецького напрямку на адріатичний може й не відбутися...
Ще один балканський напрямок — це Болгарія. Тут, як і в Греції, давно вже працюють спеціалізовані компанії, проте й сюди дотягнулися пальці «багатовекторних», які формують чартери та вже продають тури на болгарські курорти. Так, NEWS Travel анонсував чартерні авіа-перельоти до Барни бортами авіакомпаній МАУ та Windrose, при цьому відпочинок на болгарських курортах обійдеться від 245 євро при ранньому бронюванні. Враховуючи те, що готельна база Болгарії в останні роки практично не розширюється, де візьмуться нові ліжка для додаткових туристів, а також додаткові слоти для чартерів, поки що загадка, відповідь на яку ми сподіваємось почути з вуст тих-таки туроператорів, які ініціювали цей процес...

Блакитний гелікоптер від доброго чарівника
Ще одне вельми цікаве питання організації масового літнього відпочинку українців полягає в тому, що ситуація на ринку авіаційних послуг є надзвичайно гострою. А фактичне банкрутство «АероСвіту», який формально чартерних рейсів не здійснював, цю ситуацію жодним чином не висвітлило. Скоріше, навпаки: сьогодні абсолютно незрозуміло, чим туроператори влітку возитимуть туристів на відпочинок. Так, в Україні є авіакомпанії, флот яких задіяний в основному для чартерних перевезень (наприклад, той самий «Хоре»), проте навряд чи помилимось, коли стверджуватимемо, що флоту цих авіакомпаній на всіх не вистачить. Інший великий авіаперевізник, що надає свої борти для чартерних перевезень — МАУ — «замахнувся» на суттєву частку середньомагістральної маршрутної мережі «АероСвіту», при цьому його флот поповнився хіба що двома новенькими Boeing-737800, що до свого краху використовував «АероСвіт». Відтак на МАУ навряд чи варто сподіватися тим, хто планує цього року суттєво розширювати географію чартерних перевезень.
Теоретично можливою є ситуація, коли борти фактично збанкрутілого «АероСвіту» буде передано іншій авіакомпанії. Проте такі трансакції пов’язані з проходженням численних бюрократичних процедур, і для того, щоб встигнути їх завершити до початку сезону, вони вже сьогодні мають бути запущені. А про це поки що ніхто не чув, до того ж скасування процедури банкрутства компанії «АероСвіт» апеляційною судовою інстанцією робить такий сценарій практично неможливим.
Зрозуміло, що на досить-таки привабливий ринок чартерних авіаперевезень намагаються «прорватися» інші авіакомпанії, наприклад, «ЮТейр — Україна» чи Air Onix. Перша з них законтрактувала три лайнери Boeing737800NG, перший з яких має прибути в Україну вже 1 березня. Ці борти передбачається використовувати переважно для чартерних перевезень. Що ж до Air Onix, то цей перевізник планує поповнити свій флот двома Boeing737400, один з яких станом на середину лютого вже законтрактовано.
Проте навіть 5 нових «Боїнгів» — це не так вже багато для українського ринку чартерних авіаперевезень, ємність якого у минулому році склала більше 2 млн. пасажирів. Тим більше, анонсовані туроператорами програми передбачають відчутне його збільшення. Отже, редакції УТ, а разом з нами й усім читачам профільного часопису, хотілося б отримати чітку відповідь: які чартери возитимуть українських туристів улітку?
Невизначеність, у якій ми всі сьогодні перебуваємо, дестабілізує ринок, наводячи на невеселі думки про можливість гучних банкрутств великих туроператорів у розпал сезону. Врешті-решт, ніхто ще не забув те, що трапилось із такими компаніями, як «Карья тур», «Зета» чи «Ерай тур», а також низкою великих російських туроператорів. На наш погляд, ліків проти цього немає — є тільки щеплення, тобто відкритість та відвертість стосовно формування турпродукту та взаєморозрахунків із партнерами. Врешті-решт, і партнери «багатовекторних» туроператорів — тіж самі агенти, авіакомпанії та готелі, та й українські громадяни як споживачі туристичних послуг — зацікавлені у стабільності ринку, збереженні своїх коштів та, відповідно, недопущенні банкрутств. Інакше на нас усіх чекає вельми спекотне літо-2013, та, відповідно, соціальні потрясіння. Отже, слово за вами, шановні туроператори!
 

назад >>>