Відтік туристів із вітчизняних гірськолижних курортів є наслідком непрофесійної маркетингової стратегії менеджменту туристичних комплексів Однією з туристичних принад України традиційно вважаються Карпатські гори, в яких обладнано чимало курортів, придатних для гірськолижного туризму. Інша річ, що більшість із тих курортів несуть у собі той чи інший ступінь занедбаності, проте існують і винятки. Наприклад, славнозвісний Буковель, який позиціонує себе як перший гірськолижний курорт європейського класу в Україні. Нещодавно саме цей курорт почав промотувати нову по слугу — майже безкоштовний (вартістю 10 грн.) авіа переліт з Києва до Івано-Франківська чартерним авіарейсом. Пропозиція є дійсною до 25 березня для туристів, які напряму, тобто безпосередньо у туристичного комплексі, забронювали проживання в буковельських готелях терміном не менше, ніж на тиждень. Рейс здійснюється щоденно літаком Embraer145 авіакомпанії «Дніпроавіа». Повідомляється також, що «Буковель» планує суттєво розширити авіаційну чартерну програму, організувавши чартерні перельоти через Київ на схід та південь України, а також за межі нашої держави — до Москви та Мінська. З точки зору фахівця, такі дії є нічим іншим, як спробами перерозподілу ринку гірськолижного туризму на свою користь, витіснивши з нього традиційних учасників — туроператорів, що спеціалізуються на зимовому відпочинку на українських курортах. Адже авіачартер приземляється зовсім не на горі Буковель, а в аеропорту ІваноФранківська, звідки до самого Буковеля близько 150 км. Отже, цілком зрозумілим наступним кроком стане продаж крісел на цей авіачартер безвідносно до бронювання готелю саме на курорті «Буковель», та, як наслідок, заміна 49місного «Ембраера» на щось місткіше, наприклад, на Boeing-737. Адже попит на зимові перевезення в західному напрямку існує завжди, а вітчизняна залізниця, особливо в пікові моменти, традиційно його не задовольняє... Однак, якщо придивитись уважніше до цієї, на перший погляд, привабливої для клієнта, пропозиції, стає зрозумілим, що благодійності тут немає і близько. Просто один і той самий власник як готельного комплексу, так і авіакомпанії, вирішив застосувати схему перехресного дотування авіарейсів за рахунок рентабельності готельних та супутніх послуг на «Буковелі». Адже сумарна вартість відпочинку на цьому курорті, за даними експертів, у 34 рази перевищує пропозиції більшості курортів Польщі та Словаччини та впритул наближається до вартості перебування у місцях, подібних швейцарському Санки-Моріцу. Та, попри такі ціни, бажаючі відпочити в таких умовах саме на «Буковелі» поки що знаходяться — в основному на сході України та на північний схід від нашої держави. Звідси й плани поширення мережі чартерних рейсів до Харкова, Донецька, Дніпропетровська чи Одеси, а також до Москви. А туроператори... Вони ж «чужі», то нащо ділитися прибутками? Однак, на наш погляд, така стратегія може спрацювати лише в найближчій перспективі, проте навіть у середній веде до падіння турпотоків та фінансового колапсу. Адже що б там не було, рівень сервісу на «Буковелі» ще дуже й дуже далекий від тієї ж таки Швейцарії... Більше того, поки що не видно бажання менеджменту «Буковеля» европеїзувати свій сервіс: платити на курорті доводиться буквально на кожному кроці... У той же час на аналогічних європейських курортах турист, купуючи турпакет, позбавлений необхідності будь-яких додаткових витрат на основний перелік туристичних послуг. Варто звернути увагу ще й на аспект завантаження інфраструктурних об’єктів, у першу черту — підйомників: у пікові періоди гостям «Буковеля» доводиться протягом години, якщо не більше, чекати можливості піднятися до стартової точки лижної траси... Зрозуміло, що туристи цим невдоволені, адже платять вони зовсім не за стояния в чергах. Тож чи дивно, що популярність «Буковеля» серед українських туристів почала неухильно знижуватись? А методи, які застосовує тур комплекс для стимуляції турпотоку професійними аж ніяк не назвеш: перехресне фінансування однієї складової турпакету (перельоту) за рахунок прибутків від іншої (проживання у готелях та скі-пасів) може й дасть тимчасовий ефект, проте навряд чи він буде тривалим. Адже туроператори, яких «Буковель» витискає із процесу залучення турпотоків на курорт, будуть змушені переорієнтуватися на сусідні Словаччину та Польщу, де сервіс кращий, а ціни нижчі... Тож чи не варто було б, замість грати в дитячу гру під назвою «сам собі туроператор», усе ж таки сісти за стіл переговорів із професіоналами галузі — тими ж таки туроператорами — та виробити, нарешті, загальноприйняту для широкого загалу пропозицію гірськолижного турпродукту? Звичайно, доведеться піти на певні компроміси, у тому числі й стосовно цін на проживання, однак результат — формування сталого турпотоку та підвищення конкурентоздатності курорту — того вартий. Чи не так? назад >>>
|