Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Останнім часом у багатьох туристичних містах та місцевостях України облаштовуються центри туристичної інформації. Основною метою їхньої діяльності є надання інформації щодо туристичних можливостей території усім, хто того бажає. Такі центри туристичної інформації, чи ТІЦи, мають різне підпорядкування та форму власності, надають послуги різної номенклатури.
Для України такі заклади є відносно новим явищем, проте в Європі, зокрема, у наших сусідів, ТІЦи працюють вже давно та здебільшого успішно. З метою ознайомлення українських журналістів з діяльністю таких структур у сусідній Польщі, восени минулого року українське представництво Польської Туристичної організації (POT) організувало престур до Люблінського воєводства – регіону Польщі, який безпосередньо межує із західними областями України та є ментально, історично та культурно близьким до цих регіонів нашої держави.

Організація польських ТІЦів
Як правило, туристично-інформаційні центри у Польщі організовуються з ініціативи місцевої громади, яка, зрозуміло, зацікавлена у збільшенні туристичного потоку до регіону, а відтак згодна понести певні витрати на розвиток туристичноінформаційної інфраструктури. Зазвичай місцева влада надає ТІЦу приміщення в туристично привабливому районі міста чи регіону (у містах це зазвичай територія площі Ринок чи вулиця поблизу від неї) та встановлює пільговий режим користування нерухомістю, комунальними послугами тощо, а також виділяє мінімально необхідний бюджет для того, щоб ТІЦ міг функціонувати, надаючи мінімум послуг. Усі інші кошти, необхідні для забезпечення своєї діяльності, ТІЦи заробляють самі, надаючи платні послуги, або ж здійснюючи іншу діяльність, наприклад, туроператорську чи агентську. При цьому власники та менеджмент об’єктів туристичної інфраструктури охоче співпрацюють з ТІЦами, оскільки ті служать своєрідними донорами клієнтів для інфраструктурних об’єктів.
Як це відбувається? Досить просто: зазвичай значний відсоток відвідувачів ТІЦів цікавляться можливістю отримати різноманітні туристичні послуги, наприклад, з розміщення, харчування, проїзду до тих чи інших атракцій, умовами їхнього відвідання й таке інше. Зрозуміло, що співробітники ТІЦів охоче рекомендують туристам ті чи інші інфраструктурні об’єкти – залежно від побажань чи уподобань відвідувачів, для яких, до того ж, реалізуються можливості: скажімо, отримати знижку на обід в ресторані чи розміщення в готелі, придбати квитки до музею чи на транспорт тощо. Таким чином, ТІЦи виступають у ролі не тільки провайдера інформаційних послуг, але й консолідатора туристичних сервісів у підвідомчому регіоні, а часто й поза його межами. Утім, в останньому випадку співробітники ТІЦу, до якого звернувся турист, скоріш за все, спрямують його до аналогічної установи в пункті призначення.

Що таке «компетенція»?
Відповідно до рівня громади, що утворила туристично-інформаційний центр, витікає й компетенція ТІЦу. Скажімо, Люблінський ТІЦ, що його заснував уряд Люблінського воєводства, поширює свою компетенцію на всю територію цієї адміністративної одиниці. А ТІЦ у Казімежі Долному – лише на це курортне місто з околицями. При цьому не можна сказати, що останній ТІЦ підпорядковується першому: формально вони є рівними з точки зору законодавства юридичними особами. Тож різниця між ними полягає лише в компетенції та, так би мовити, зоні відповідальності – якщо таке поняття можна застосувати до туристичної галузі. Адже навряд чи комусь зі співробітників туристично-інформаційного центру будь-якого рівня спаде на думку відповісти візитерові: «На це наша компетенція не розповсюджується – ми вам нічим не допоможемо». Систему ТІЦів побудовано так, що вони між собою не конкурують – скоріше, доповнюють один одного. Тож у випадку, коли відвідувач намагатиметься з’ясувати щось поза межею компетенції конкретного ТІЦу, його співробітник, скоріш за все, зв’яжеться зі своїми колегами та докладе всіх зусиль, щоб турист отримав повну та усебічну інформацію про те, що його цікавить. На практиці це, найімовірніше, виглядатиме наступним чином: якщо, скажімо, до ТЩу в Хелмі звертається турист та просить надати інформацію про можливості відпочинку в Замошьчі, співробітник хелмського ТЩу зателефонує до колег у Замошьчь, отримає від них найнеобхіднішу для туриста інформацію, після чого зорієнтує відвідувача наступним чином: «Ви можете дістатися до Замошьчя автобусом №... або електропоїздом, який відходить у такий час. Час у дорозі приблизно... Коли приїдете до міста, можете поселитися в готелі (назва), після чого завітайте до тамтешнього туристично-інформаційного центру, який розташований за адресою... — мої колеги із задоволенням нададуть вам усю необхідну інформацію».

Зірковість ТІЦів як мірило розмаїття та якості послуг
У Польщі діє система сертифікації для туристичноінформаційних центрів. Залежно від рівня та кількості пропонованих послуг, ТЩам присвоюється «зіркова» категорія: від 1 до 4х зірочок.
1-зірковий ТЩ — не установа, яка надає, так би мовити, базовий комплекс інформаційних та посередницьких послуг. Проте й така, найнижча, категорія ТІЦу має відповідати певним стандартам. А саме: його співробітники мають володіти принаймні однією іноземною мовою (крім польської, зрозуміло), а частіше двома. Центр має надавати певний перелік безкоштовних послуг. Усе інше — за бажанням. ТЩи найвищої категорії — 4зіркові — як правило, надають не тільки інформаційні послуги та асистанс (наприклад, продають квитки на транспорт, до атракцій), але й консолідують різноманітні туристичні послуги (скажімо, адмініструють бази даних місцевих гідів та екскурсійних бюро), здійснюють туроператорську діяльність, надають агентські послуги тощо. їхній персонал має володіти щонайменше 5ма іноземними мовами (зрозуміло, лише у сумі — до кожного співробітника такі вимоги не висуваються). Так, 4зіркову категорію має ТЩ у місті Хелм, яке розташоване неподалік від кордону з Україною на автотрасі Київ — Варшава.
Враховуючи усе наведене вище, польські ТІЦи охоче започатковують співробітництво не тільки з інфраструктурними об’єктами, але й з туристичними компаніями, у тому числі з іноземними. Отже, для тих з українських турфірм, які мають намір відправляти туристів до Польщі, партнерство з польськими туристично-інформаційними центрами виглядає досить-таки перспективним з точки зору розвитку бізнесу.
Автор щиро дякує українському представництву Польської туристичної організації за можливість познайомитися з діяльністю польських туристично-інформаційних центрів під час npec-тypy для українських журналістів до Люблінського воєводства.
 

назад >>>